Kā pareizi izvēlēties īpašumu franšīzes biznesam?

Pirms lemt par tirdzniecības vietas izvēli, franšīzes ņēmējam ir jāsaprot, kādas telpas viņam būs nepieciešamas un kur visvairāk pulcējas viņa potenciālie klienti, stāsta Colliers International asociētā direktore Jevgēnija Kiseļova.

Situācija mainījusies

“Pirms 3 gadiem es vēl teiktu, ka vissvarīgākais veiksmes aspekts ir vieta. Diemžēl tagad ir mainījusies situācija un cilvēki ļoti vērtē tirdzniecības vietas konceptu, attīstās interneta tirdzniecība, tāpēc visi zīmoli apzinās, ka, lai interneta tirdzniecība būtu aktīva, ir jānodrošina arī interaktīvs, saistošs veikals,” saka eksperte.

Pirms vietas izvēles eksperte iesaka sekojošo:

  1. Domājiet par saviem klientiem, identificējiet tos – kāda ir viņu vecuma grupa, kā viņi pārvietojas, vai ir nepieciešams, lai jūs būtu vizuāli pamanāmi;
  2. Potenciālā paplašināšanās – vai nākotnē plānojat paplašināt tīklu vai jums nepieciešama tikai viena laba vieta (tirdzniecības centrā, ielā vai kombinācija no abiem);
  3. Apdare – jādomā par to, kas telpās būs nepieciešams, kāda infrastruktūra būs jāierīko – ventilācija, kondicionēšana, kanalizācija un citas lietas. Iekārtojot restorānus, ieteicams meklēt vietu, kur jau iepriekš bijis restorāns vai kafejnīca vai tādu vietu, kur īpašnieks ir gatavs visu nodrošināt vai tehniski iespējams to ierīkot, jo ne visur, kur vēlaties atvērt savu biznesu, to ir iespējams īstenot;
  4. Darba laika elastība – ja jūsu bizness paredz konkrētas darba stundas, tad derēs tirdzniecības centri, bet, ja uzņēmums paredz elastīgu darba laiku, tad jādomā par tirdzniecību uz ielas, kurās darba laiku varēsiet noteikt pats.
  5. Svarīgi domāt par kombināciju ar digitalizāciju – interneta un fiziskā veikala kombinācija, un tuvāko gadu laikā šis aspekts kļūs aizvien svarīgāks.

Nozīmīgs arī koncepts

Viens no galvenajiem veiksmes faktoriem ir koncepts, ne tikai vieta. Liela nozīme ir tam, kā tirdzniecības vieta vizuāli izskatīsies, ko cilvēki darīs konkrētajā veikalā un citus aspektus, ko vēlaties pateikt ar savu konceptu, uzsver Kiseļova.

Viņa iesaka izmantot pašreizējās iespējas, izpētīt, kādas ir brīvās platības, turklāt, ņemot vērā pandēmijas ietekmi, pašlaik ir iespēja vienoties par labāku vietu un labākām cenām. Tieši krīzes laikā nekustamā īpašuma segmentā var panākt labākus darījumus, novērojusi Kiseļova.

Runājot par kopējo tirgus situāciju, viņa raksturo, ka Latvijas tirdzniecības centros kopējā iznomājamā platība 2020. gada trešajā ceturksnī sasniedza 823 tūkstošus m2. Tirgū patlaban ir 50 tirdzniecības centri vai objekti, kas klasificējas kā tirdzniecības centri. Savukārt būvniecībā esošais profesionālo tirdzniecības platību apjoms trešajā ceturksnī sasniedza 73,9 tūkstošus m2.

Īstais brīdis – tagad

Tirgū parādās jauni objekti, jaunas tirdzniecības platības, īpašnieki meklē jaunus formātus, jaunus konceptus, līdz ar to šis laiks ir brīdis, kurā sākt pārrunas ar īpašniekiem par savām idejām un sākt to īstenošanu, piebilst eksperte.

Turklāt patlaban ir iespēja atrast labāku vietu, jo brīvo iznomājamo tirdzniecības platību īpatsvars tirdzniecības centros trešajā ceturksnī sasniedza 6,1%. Pirms Covid-19 pandēmijas šis rādītājs bija aptuveni 3%. Tas nozīmē, ka brīvo platību skaits pieaug, tādēļ tagad ir labs laiks telpu meklēšanai.

Piemērs tam ir, ka darbu jaunā valstī var sākt jebkurā laikā, neskatoties uz krīzi, ir vairāki starptautiski zīmoli, kas izvēlējušies turpināt attīstību Latvijā vai uzsākt darbību mūsu valstī, piemēram, “Decathlon”, “Burger King”, “LIDL”. Tādējādi var teikt – ja zīmols ir stiprs un tic savai attīstībai, tad šī situācija sniedz ieguvumus, viņa saka.

Gadījumā, ja bizness ir saistīts ar tirdzniecību, ietver biroja, veikala, noliktavas atvēršanu, eksperte iesaka paskatīties uz tiem zīmoliem, kas jau strādā šajā jomā un ir jau spēruši pirmos soļus. “Varat paskatīties un izvērtēt, kas viņiem sanāk labi un kas slikti, izvērtēt stiprās un vājās puses, veidot savu stratēģiju, kā paplašināties tirgū un atvērt jaunas tirdzniecības vietas,”  viņa iesaka.

Tirdzniecības centru tirgus Latvijā ir diezgan piesātināts, un katram tirgus dalībniekam ir iespējams atrast savu tirdzniecības centru ar savu koncepciju. Tādēļ jāizvērtē, kur tieši atrodas klienti, kuram tirdzniecības centram ir līdzīgi klienti pēc koncepta. Piemēram, atverot apģērbu veikalu, ieteicams skatīties uz “Alfa” vai “Akropole”, kur vairāk koncentrējas apģērbu veikali. Ja koncepts vairāk piedāvā mājas preces, jāizvērtē iespējas iemitināties tirdzniecības centros “Sāga”, “Spice Home” vai “Decco centrs”.

Otra lieta, par ko jādomā, ir street retail jeb tirdzniecība, kas notiek ielās – nomas cenas tajās atšķirsies atkarībā no zonas un cilvēku plūsmas.

Daudzi veikali izvēlējušies apvienot savu stratēģiju, atverot veikalus gan tirdzniecības centros, gan uz ielas, gan atsevišķās ēkās.

Evelīna Ozoliņa

Lasīt citus rakstus