Baltic Sotheby’s International Realty: Krīzes brīžos uzsākot jaunas, pareizas lietas, tās ilgtermiņā izdodas

Pirms desmit gadiem Latvijā darbu sāka “Baltic Sotheby’s International Realty”: pasaulslavenā zīmola Sotheby’s nekustamā īpašuma biznesa franšīze.

Šo gadu laikā uzņēmumam izdevies iegūt līdera pozīcijas premium nekustamā īpašuma tirgus nišā Baltijas mērogā un kļūt par klientu izvēli nr.1, kurp vērsties, lai šāda veida īpašumus pārdotu vai pirktu. Arī turpmāk premium īpašumu segmentam tiek paredzēta laba izaugsmes perspektīva. “Baltic Sotheby’s International Realty” vēlas augt arī profesionālā servisa pakalpojumu ziņā. Tas ļautu sasniegt gan vēl labākus finanšu rezultātus, gan arī vēl plašāku atpazīstamību un klientu augstāku apmierinātību.

Lai nenonāktu stagnācijā, nepieciešams kaut kas pavisam jauns

Doma piesaistīt starptautisku zīmolu radās 2009.gadā – sarežģītos apstākļos, kad pasaulē bija finanšu krīze. “Baltic Sotheby’s International Realty” dibinātāji Vestards Rozenbergs un Ilze Mazurenko jau bija uzkrājuši pieredzi darbā ar jaunajiem projektiem un augstvērtīgiem – premium – īpašumiem.

“Kad pienāca globālā finanšu krīze, sapratām: lai nenonāktu stagnācijā, ir nepieciešams kaut kas pavisam jauns. Izvēle par labu premium nekustamā īpašuma segmentam radās uz esošās pieredzes bāzes un mērķa darboties profesionāli konkrētā biznesa nišā: iet segmentācijas ceļu, ieņemot savu, noteiktu – līdera – vietu tirgū. Otrs aspekts bija vēlme augt, tāpēc tika piesaistīts Sotheby’s zīmols,” dibināšanas iemeslus uzsver Vestards Rozenbergs, “Baltic Sotheby’s International Realty” īpašnieks un valdes priekšsēdētājs.

Jau no uzņēmuma dibināšanas brīža bijis skaidrs, ka darbība būs Baltijas mērogā. Ar šādu vēlmi: būt pārstāvētiem visās trijās Baltijas valstīs, tika uzrunāts Sotheby’s Sotheby’s International Realty franšīzes uzņēmums. Tā gadu pēc globālās finanšu krīzes kulminācijas – 2010.gadā – tika nodibināts “Baltic Sotheby’s International Realty”. 2011.gadā tika atvērts uzņēmuma birojs Tallinā (Igaunijā), vēl pēc gada – Viļņā (Lietuvā).

“Sasniegtais ir apstiprinājis, ka, krīzes momentos uzsākot jaunas, pareizas lietas, tās ilgtermiņā izdodas! Šī zīmola izvēle desmit gadu laikā sevi labi pierādījusi un mums labi izdodas. Ja kādi klienti vēlas pārdot ļoti dārgas, izsmalcinātas mājas, dzīvokļus, lauku īpašumus vai komercīpašumus, tie parasti uzreiz vēršas pie mums. Mēs esam pirmā izvēle šādos gadījumos. To apliecina arī skaitļi. Šajos desmit gados uzņēmuma vidējā gada finanšu izaugsme bijusi tuvu 40%. Mūsu pārdoto īpašumu kopējā vērtība sasniegusi 158 miljonus eiro. Pašlaik mūsu portfelī ir 886 premium īpašumi vairāk nekā pusmiljarda eiro kopējā vērtībā,” saka Ilze Mazurenko, “Baltic Sotheby’s International Realty” valdes locekle.

Baltic Sotheby's International Realty

Spēcīga zīmola kvalitātes zīme

“Baltic Sotheby’s International Realty”, esot daļai no Sotheby’s International Realty – starptautiska nekustamā īpašuma aģentūras tīkla – ir lielas priekšrocības. Starp tiem ir: lielāks starptautisks atbalsts, pieeja globālajam tirgum, kā arī iespēja Baltijas mērogā iedzīvināt Sotheby’s zīmola kvalitātes: greznība, izsmalcinātība, kvalitāte, ilgmūžīgas vērtības un profesionalitāte, atzīst uzņēmuma idejas realizētāji.

Pirms tika sākta Sotheby’s International Realty zīmola pārstāvniecība Baltijas valstīs, daudziem šajā reģionā Sotheby’s vārds saistījās tikai ar pasaulslaveno izsoļu namu – vienu no pasaules atzītākajiem un vienu no vecākajiem biznesa zīmoliem. Kopš tā dibināšanas 1744.gadā, Londonā, līdz mūsdienām tas ir kļuvis pazīstams ar tā galveno darbības jomu – pasaulē labāko mākslas darbu izsolēm. Zīmols kļuvis par sinonīmu izsmalcinātībai, greznībai, kvalitātei un profesionalitātei. Izsoļu nama klienti arvien biežāk izteica vēlmi iegādāties arī izsmalcinātus namīpašumus, kuros iegādātos mākslas darbus eksponēt, tāpēc līdztekus mākslas darbu tirgošanai slavenais izsoļu nams 1976.gadā radīja starptautisku nekustamā īpašuma aģentūru tīklu – “Sotheby’s International Realty”, kurš turpina zīmola tradīcijas.

Darbojas pēc franšīzes principa

Kopš 2005.gada šīs aģentūras pasaulē darbojas pēc franšīzes principa un aģentūru tīkla dalībnieki gūst iespēju attiecīgā tirgū ekskluzīvi pārstāvēt Sotheby’s zīmolu. Tiesības pārstāvēt šo pasaulslaveno zīmolu tiek piešķirtas tikai ilgi un rūpīgi izvērtētiem nekustamo īpašumu uzņēmumiem un individuāliem brokeriem, kas atbilst stingrām atlases prasībām, tostarp – augstai reputācijai, kvalitātei, profesionalitātei.

Sotheby’s zīmolu nekustamo īpašumu jomā pārstāv 1000 biroji 70 valstīs ar vairāk nekā 23 000 īpašumu pārdošanas profesionāļiem. Pērn pasaulē šis zīmols nekustamo īpašumu jomā sasniedza 114 miljardu ASV dolāru pārdošanas apjomus. Pašlaik “Baltic Sotheby’s International Realty” komandā visā Baltijā strādā 40 īpašumu pārdošanas profesionāļi.

“Salīdzinot mūsu uzņēmuma desmit gadu pastāvēšanu ar Sotheby’s zīmola vēsturi globālā mērogā, tas ir maz. Savukārt, ja skatāmies no Latvijas otrās brīvvalsts laika skatupunkta, tā jau ir vesela trešdaļa laika!

Tāpēc var teikt, ka Latvijas apstākļiem tā ir vērā ņemama pieredze,” atzīst Vestards Rozenbergs. Ilze Mazurenko piebilst: “Mums, Latvijā, nav tādas pieredzes kā pasaulē ar tādiem ģimeņu biznesiem, kas tiek nodoti no paaudzes paaudzē, tāpēc 10 gadi biznesā Latvijā – tas nav daudz. Tomēr tas nav arī maz.”

Sotheby’s zīmols sniedz atpazīstamību, īpaši ārvalstu klientiem. Daudzi no premium nekustamā īpašuma segmenta klientiem šo zīmolu uztver emocionālā līmenī. Viņi zina Sotheby’s zīmola cilmi, kas sevī iekļauj zināmas asociācijas: pamatīgums, izsmalcināts, kvalitāte, stabils, atpazīstams, arī prestižs, augstvērtīgs. Sotheby’s zīmols “runā” pats par sevi un tas ir kā zināma rekomendācija, kvalitātes zīme. Tas palīdz arī Latvijas un kaimiņvalstu īpašumus pārstāvēt plašāk. Ekskluzīvās sadarbības ietvaros ir iespējams klientiem nodrošināt tāda mēroga pārstāvniecību un arī publicitāti, ko var nodrošināt tikai “Sotheby’s International Realty”, jo tas ir pasaulē vadošais premium klases zīmols. “Tas nozīmē, ka Sotheby’s vārds palīdz globāli nojaukt robežas, un mēs kopā ar to spējam padarīt mūsu īpašumus pieejamus pasaulei un arī otrādi – pasaule nonāk pie mums,” saka V. Rozenbergs.

Baltijas valstis: tirgi ar atšķirīgu dinamiku

Neskatoties uz to, ka esam viens reģions un salīdzinoši mazs tirgus, katrā Baltijas valstī šajos desmit gados ir bijis atšķirīgs nekustamā īpašuma tirgus, ar atšķirīgu attīstības cikliskumu. Latvijas tirgu var uzskatīt par dinamiskāko no trim Baltijas valstīm, turklāt ne tikai šī vārda pozitīvajā nozīmē, bet arī svārstīguma ziņā.

“Esam bijuši dinamiskākie un arī svārstīgākie. Es mūsu tirgu gribētu saukt par azartisku, un ir grūti izskaidot, kāpēc tā ir bijis, jo ne Lietuvas, ne Igaunijas tirgus nav ticis pakļauts tādām svārstībām kā Latvijas nekustamo īpašumu tirgus. Tiklīdz situācija pie mums uzlabojas, tā mums ļoti strauji aug īpašumu cenas. Varbūt tā ir vēlme ātrāk nopelnīt, izcelties? Tiklīdz ir kādas globālas svārstības, tā arī mūsu tirgus pirmais uz tām reaģē,” saka V. Rozenbergs.

“Latvijas premium tirgus tiešām ir ļoti dinamisks, un atšķirības trijās Baltijas valstīs patiešām ir vērojamas. Kaimiņvalstīs nekad nav bijis tik liels nerezidentu klientu īpatsvars kā bijis pie mums, lai gan arī igauņiem nozīmīgu klientu daļu veido somi, bet leišiem – baltkrievi. Tomēr viņiem visu laiku ir bijis pašpietiekams, diezgan spēcīgs vietējais tirgus, arī jauno projektu tirgus bijis daudz aktīvāks, kā arī labāks, pieejamāks banku finansējums,” piebilst I. Mazurenko.

Novērots cikliskums

Desmit gadu laikā novērots šāds cikliskums Latvijas premium īpašumu tirgū: pēc stagnācijas, ko radīja finanšu krīze, tika ieviesta termiņuzturēšanās atļauju (TUA) programma. Tas ļāva nekustamā īpašuma tirgum, tsk. premium īpašumu segmentam, lēnām attīstīties. Šī bija piesardzīga premium tirgus attīstības fāze, kurai sekoja laika periods no 2012.gada līdz 2014.gadam, kad tirgus attīstījās ļoti strauji. 2014.gadā sākās globālās pārmaiņas. Sākās krīze Ukrainas un Krievijas attiecībās, starptautiskā cīņa ar naudas atmazgāšanu un terorisma finansēšanu.

Tas izvirzīja jaunus finansēšanas nosacījumus un banku attieksmes maiņu, kā arī TUA nosacījumu izmaiņas Latvijā. Tādējādi 2015.gadā atkal varēja vērot lejupslīdi premium segmentā. Tam sekoja stagnācija 2016.gadā un premium tirgus atjaunošanās tendence no 2017.gada. Šis, 2020., gads jau rādīja pozitīvus, dinamiskus rezultātus: bija pieaudzis darījumu skaits. Tomēr tas bija kvantitatīvs nevis kvalitatīvs tirgus pieaugums, t.i., premium darījumi notika vairāk, bet par zemākām cenām. Tam par iemeslu bija gan jaunā pasaules kārtība (finanšu uzraudzība, banku kreditēšanas politika u.c.), gan arī joprojām bija jūtamas 2018.gada banku sektora satricinājuma (ABLV bankas gadījums) sekas, kas joprojām ietekmē nekustamā īpašuma tirgu.

Premium īpašumu pircējs un to īpatsvars arī ir mainījies, sekojot līdzi ekonomiskai, politiskai situācijai, dažādām atbalsta programmām utt.. Kādreiz vairumā esošo ārvalstu, īpaši Austrumu kaimiņvalstu, pircēju nu nomaina Rietumeiropas ārvalstnieki, kā arī arvien nostiprinās vietējā pircēja tirgus. Latvijas pircējs ir nogaidošs, viņš monitorē tirgu, gaidot, kad tas būs viņam “draudzīgs”. Arī premium īpašumu atlases kritēriji ir palikuši daudz detalizētāki. Cilvēki, kas ir izveidojuši uzkrājumus, tos novirza dzīves stabilitātes nodrošināšanai. Zinot, kāda ir atdeve no noguldījumiem un cik neskaidrs ir banku sektors, cilvēki labāk izvēlas ieguldīt augstvērtīgos īpašumos, kas sniedz stabilitāti. Var teikt, ka tā ir vērtības meklēšana: īsto vērtību un īstā laika sakritība.

Šo 10 gadu laikā nav novērots premium īpašumu deficīts, jo tirgus mums nav tik liels, un premium īpašumu projekti tiek attīstīti pietiekami aktīvi. Drīzāk būtu jārunā par cenu atbilstību premium īpašumu līmenim un par banku finansējumu. Mēs, Latvijā, Baltijas mērogā esam pēdējā vietā banku finansēšanas ziņā. Tas ir viens no iemesliem, kāpēc nevaram runāt par nekustamā īpašuma tirgus izrāvienu, atzīst “Baltic Sotheby’s International Realty” vadītāji.

Ar perspektīvu skatu nākotnē

Pašreizējā situācijā – vīrusa pandēmijas laikā – premium īpašumu tirgus situācijas attīstības scenāriji var būt dažādi. “Tomēr vienmēr ir bijuši un būs klienti, kas savus līdzekļus gribēs ieguldīt kvalitatīvā, augstvērtīgā nekustamajā īpašumā, jo tā ir stabilitāte un šis tirgus ir labi izprotams. Krīžu ietekmi vairāk jūt citos īpašuma segmentos, bet premium segments krīzes apstākļos ir stabilāks un tam ir mazākas cenu svārtības kā citos segmentos, jo vērtības un kvalitātes novērtējums ir adekvāts. Es šobrīd negaidu līdzīgas svārstības nekustamā īpašuma tirgū kā iepriekš piedzīvotās, jo tolaik krīzes rašanās apstākļi bija pavisam citi. Tās bija mākslīgi uzpūstas cenas, bet šobrīd cenas atbilst reālajai tirgus situācijai,” saka V. Rozenbergs.

“Baltic Sotheby’s International Realty” sagaida, ka nākamais darbības laiks būs izaugsmes periods. Ir novērots zināms cikliskums tirgū, jau ir uzkrāta liela pieredze. Tāpat ir iestrādes, kontakti un arī komanda izveidota tāda, lai nākamo desmitgadi varētu pavadīt izaugsmes zīmē. Uzņēmums gribētu redzēt kvalitatīvu izaugsmi premium īpašumu tirgū. Vajadzētu vairāk profesionālu “spēlētāju” un striktāku tirgus segmentāciju. Tāpat uzņēmums arī vēlas tapt lielākam kolektīva ziņā, jo premium īpašumu segmentā tiek saskatīta perspektīva.

“Mēs vēlētos nostiprināt jaunos pakalpojumus, ko pašlaik ieviešam, un tos izvērst, piemēram, property consierge jeb īpašumu aprūpētāja vai arī pārvaldības pakalpojumus. Mēs gribam vairāk augt arī profesionālā servisa pakalpojumu ziņā. Vēlamies arī piedāvāt vēl jaunus pakalpojumus. Tas ļautu sasniegt gan vēl labākus finanšu rezultātus, gan arī vēl plašāku atpazīstamību un klientu augstāku apmierinātību,” saka V. Rozenbergs.

I. Mazurenko piebilst: “Cerams, ka būs arī vairāk skaidrības no ekonomiskā viedokļa, lai cilvēkiem būtu drošība un pārliecība par nākotni. Neskaidrība uztrauc visvairāk un attur no investīcijām. Gribētos, lai mēs spētu apkalpot visus klientus, kas darbojas premium īpašumu segmentā.”

Evelīna Ozoliņa

Lasīt citus rakstus