Kādas ir priekšrocības un riski, uzsākot biznesu no nulles vai iegādājoties franšīzi?

Franšīze ir biznesa attīstības metode, veids, kā izplatīt preces vai pakalpojumus tirgū. Franšīzes biznesa uzsākšanai, salīdzinot ar tradicionālo biznesu, ir gan savas priekšrocības, gan riski, stāsta “Francorp Baltic” direktors Arturs Beiers.

Kā strādā franšīze?

Vienā pusē ir zīmola īpašnieks – franšīzes devējs, savukārt, otrā pusē – persona, kura vēlas šo zīmolu pārstāvēt savā teritorijā – franšīzes ņēmējs. Teritorija, uz kuru var iegādāties franšīzi, var būt dažāda lieluma – tas var būt reģions, valsts vai pilsēta. Franšīzes devējs piešķir franšīzes ņēmējam tiesības izmantot konkrētā uzņēmuma zīmolu, biznesa sistēmu, zināšanas, tāpat piedāvā franšīzes ņēmējam apmācības un nepārtrauktu atbalstu. Franšīzes ņēmējs par šo tiesību izmantošanu maksā konkrētu maksu.

Franšīzes biznesa priekšrocības

Franšīzes biznesa priekšrocības, salīdzinot ar sava biznesa uzsākšanu no nulles, var būt:

  • Biznesa modelis, kas veiksmīgi darbojas jau vairākus gadus un ir pārbaudīts dzīvē;
  • Atpazīstams brends;
  • Mazāki riski, uzsākot biznesu;
  • Sākotnējais atbalsts, uzsākot biznesu (tajā skaitā, mārketinga atbalsts);
  • Regulārais atbalsts, vadot biznesu (tajā skaitā, mārketinga atbalsts);
  • Sākotnējās apmācības, uzsākot biznesu;
  • Regulārās apmācības, vadot biznesu;
  • Bizness ir sistematizēts (ir izstrādāts standarts, vadlīnijas, procedūras);
  • Iespēja izmantot pieredzi (izvairīties no tipiskajām kļūdām biznesa uzsākšanā un vadīšanā);
  • Pieredzes apmaiņa (franšīzes tīkla ietvaros);
  • Zemāka bankrota iespējamība, salīdzinot ar biznesa uzsākšanu no nulles.

Franšīzes biznesa riski

Protams, arī franšīzes biznesā pastāv dažādi riski, piemēram:

  • Var gadīties pasīvs vai nepieredzējis franšīzes devējs;
  • Paaugstinātas franšīzes ņēmēja cerības, kas nepiepildās;
  • Ilggadēja peļņas dalīšana ar franšīzes devēju; savā biznesā ar nevienu nav jādalās peļņā;
  • Nespēja saprasties ar savā starpā;
  • Franšīzes devējs nespēj nodrošināt nepieciešamo atbalstu un apmācības franšīzes ņēmējam;
  • Franšīzes ņēmēja atkarība no citiem tīklā esošiem dalībniekiem (Citu dalībnieku negatīva darbība ietekmē visu tīkla reputāciju);
  • Darbības ierobežojumi, kas ļauj radoši izpausties, jo visas darbības ir definētas;
  • Teritoriālie ierobežojumi – franšīzes devējs nosaka konkrētu teritoriju, kurs ietvaros strādāt, un ārpus tās nav iespējas darboties ar šo zīmolu. Savā biznesā šādu ierobežojumu nav.
  • Juridiski ierobežojumi – par līgumu izbeigšanu, kas ir sarežģīts process.
  • Preču un piegādātāju ierobežojumi – var būt situācija, kad jāizmanto konkrēta piegādātāja preces, un nedrīkst izvēlēties tādas preces, ko franšīzes ņēmējs vēlas.
  • Ierobežojumi franšīzes pārdošanā – ja vēlas pārdot franšīzi, tad vienmēr jāsaņem franšīzes devēja atļauja.

Kā izvēlēties franšīzi?

  1. Jāsāk ar pašnovērtēšanu, izvērtējot sevi kā franšīzes ņēmēju;
  2. Ieteicams arī veikt sākotnējo franšīžu atlasi
  3. Veikt detalizētu franšīzes novērtējumu, izvērtēt nosacījumus, kā arī aptaujāt ne tikai franšīzes devēju, bet arī franšīzes ņēmējus, kas ilgāku laiku strādā tīklā.

Kur meklēt franšīzes?

Pieci populārākie meklēšanas veidi ir:

  1. Apmeklējot speciālos franšīzes portālus/franšīzes katalogus internetā;
  2. Apmeklējot franšīzes izstādes;
  3. Google meklētājā ierakstīt interesējošo industriju un pielikt galā vārdu franšīze;
  4. Jautāt franšīzes asociācijai;
  5. Jautāt franšīzes konsultantiem un brokeriem, kuri palīdzēs atrast piemērotāko franšīzes biznesu.
Evelīna Ozoliņa

Lasīt citus rakstus