Franšīzes, kas vēl nav Latvijā

Pēdējo gadu laikā Latvijā ienākuši vairāki slavenu zīmolu franšīzes uzņēmumi, taču aizvien ir vairāki, kuru ienākšanu gaida daudzi iedzīvotāji un potenciālie klienti.

Kuras pasaulē zināmas franšīzes vēl nav ienākušas Latvijā – to iespējams uzzināt zemāk!

1. Starbucks

Starbucks

Starptautiskais amerikāņu zīmols, kas piedāvā kafijas kafejnīcu tīklu. Kompānijai ir lielākais kafijas kafejnīcu tīkls pasaulē un 2020.gada sākumā tai piederēja vairāk nekā 30 000 tirdzniecības vietu aptuveni 70 pasaules valstīs. Starbucks piedāvā karstus un aukstus dzērienus, pupiņu kafiju, espresso, latte un daudz dažādus citus kafiju veidus un citus dzērienus. Kompānija dibināta 1971.gadā un pērn tās apgrozījums sasniedza 26,5 miljardus ASV dolāru. Starbucks ik gadu turpina paplašināties, sākot darbību jaunās valstīs, taču pagaidām Latvija nav šo valstu vidū. 

2. Burger King

Burger King

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vēl nedaudz un arī Latvija būs sagaidījusi pirmo Burger King restorāna atvēršanu – par šiem plāniem pēdējā laikā paziņojusi “Tallink Grupp”, solot, ka pirmais restorāns rudenī tiks atvērts tirdzniecības centrā “Akropole”.  Uzņēmums dibināts 1953.gadā ar nosaukumu Insta-Burger King, taču pēc finansiālu problēmu rašanās 1954.gadā to iegādājās divi Maiami franšīzes ņēmēji un pārdēvēja par Burger King. Gadu gaitā uzņēmums vairākas reizes mainījis īpašniekus, līdz 2010.gadā to iegādājās Brazīlijas uzņēmums 3G Capital, un nolēma restrukturizēt uzņēmumu. Ja sākotnēji Burger King piedāvāja tikai nelielu burgeru, frī un dzērienu ēdienkarti, tad šo gadu laikā piedāvājums ir būtiski paplašinājies. 1957.gadā ēdienkarte pirmo reizi piedzīvoja pārmaiņas, tajā iekļaujot burgeri “Whopper”, kas vēlāk kļuva par “Burger King” iecienītāko ēdienu. Patlaban Burger King ir vairāk nekā 18 tūkstoši restorānu visā pasaulē. 

3. Vapiano

Vapiano

Vapiano ir Vācijas restorānu franšīzes kompānija, kas piedāvā itāļu ēdienkarti. Uzņēmums dibināts 2002.gadā, un patlaban to pārstāv aptuveni 200 restorāni vairāk nekā 30 pasaules valstīs. Aptuveni trešdaļu restorānu uzņēmums pārvalda pats, bet pārējās divas trešdaļas – franšīzes ņēmēji. 

4. Dunkin’s

Dunkin’s

ASV virtuļu kafejnīcu tīkls dibināts 1950.gadā, un patlaban iespējams apmeklēt vairāk nekā 12900 Dunkin’ Donuts kafejnīcu 42 pasaules valstīs. 2018.gadā kompānija prezentēja jauna koncepta kafejnīcas, modernizējot to dizainu un mainot piedāvājumu, vairāk orientējoties uz līdzņemamo produkciju, attālinātajiem pasūtījumiem un drive-thru. Pēdējo gadu laikā uzņēmums ir strauji paplašinājies, noslēdzot jaunus franšīzes līgumus par vairāku simtu jaunu tirdzniecības vietu atvēršanu. 

5. Domino’s

Domino’s

ASV picēriju tīkls dibināts 1960.gadā, taču nu jau iekarojis vairāk nekā 80 valstu iedzīvotāju uzmanību. Patlaban uzņēmumam pasaulē pieder vairāk nekā 15 tūkstoši picēriju. Kompānija strauji paplašinās ar franšīzes ņēmēju palīdzību. 1973.gadā uzņēmums sāka piedāvāt klientiem 30 minūšu piegādes garantiju, taču ar laiku šis piedāvājums tika atcelts, tomēr aizvien dažās pasaules valstīs tas darbojas.

6. Taco Bell

Taco Bell

Taco Bell ir ASV ātrās ēdināšanas restorānu tīkls, ko 1962.gadā izveidoja Glens Bells. Uzņēmuma ēdienkartē ir dažādi meksikāņu ēdieni – tako, burito, načos un citi. Ik gadu uzņēmums apkalpo vairāk nekā 2 miljardus klientu un patlaban pasaulē strādā vairāk nekā 7000 Taco Bell restorāni, no kuriem vairāk nekā 93% pārvalda saskaņā ar franšīzi vai licenci. 

 7. Hard Rock Cafe

Hard Rock Cafe

Šo rokkafejnīcu vēsture sākās 1971.gadā Londonā, taču pasauli tā sāka iekarot 1982.gadā, atverot kafejnīcas ASV, Francijā un Vācijā. Uzņēmumam Hard Rock International pieder arī viesnīcas daudzās pasaules valstīs, un kopumā Hard Rock zīmols ir pārstāvets vairāk nekā 74 pasaules valstīs. Uzņēmuma zīmols ir viens no pasaulē atpazītākajiem un saņēmis vairākus starptautiskus apbalvojumus, tostarp, klientu apmierinātības, sieviešu nodarbinātības un citās kategorijās. 

8. Anytime Fitness

Anytime Fitness

ASV izveidotais fitnesa klubs patlaban strādā 50 valstīs, un tā apmeklētāji vairāk nekā 4000 sporta klubos pasaulē var ierasties jebkurā diennakts laikā. Uzņēmums dibināts 2002.gadā, un kopš tā laika ar franšīzes ņēmēju palīdzību spējis strauji augt, līdz 2014.un 2015.gadā vairāki starptautiskie izdevumi to nodēvējuši par vienu no straujāk augošākajām fitnesa klubu franšīzēm. Jāatzīmē, ka līdz 2008.gadam uzņēmumam bija 700 franšīzes ņēmēji ASV un Kanādā. Līdz 2009.gadam kompānijai piederēja vairāk nekā 1200 klubi pasaulē, kurus apmeklēja aptuveni 800 tūkstoši cilvēku, un 2010.gadā uzņēmums paziņoja par plāniem aktīvāk paplašināties starptautiskajā tirgū, kas arī izdevās, un uzņēmums ne reizi vien saņēmis dažādus franšīzes nozares novērtējumus. 

9. Dairy Queen

Dairy Queen

ASV saldējumu, saldēto dzērienu un ātrās ēdināšanas restorāns dibināts 1940.gadā, un jau kopš šī brīža izaugsmei izmantoja franšīzi, kas palīdzēja palielināt restorānu skaitu no desmit 1941.gadā līdz 100 jau 1947.gadā. Patlaban uzņēmumam ir varāk nekā 6800 restorānu vairāk nekā 25 pasaules valstīs. 

10. Arby’s

Arby’s

Vēl viens ASV ātrās ēdināšanas restorānu tīkls, kas specializējas uz sviestmaižu tirgošanu. Uzņēmums dibināts 1964.gadā, un patlaban tam pieder vairāk nekā 3300 restorānu pasaulē

11. Ben & Jerry’s

Ben & Jerry’s

ASV kompānija, kas ražo un tirgo saldējumu, saldēto dzērienu un sorbertus. Uzņēmums dibināts 1978.gadā, taču 2000.gadā tas tika pārdots korporācijai Unilever. 

12. Papa John’s

Papa John’s

Papa John’s dibināts 1984.gadā, kad tā dibinātājs Džons Šnaters sava tēva tavernas aizmugurē novietoja skapi, kas pārveidots par leti. Viņš pat pārdeva savu 1971.gada Camaro Z28, lai iegādātoes 1600 dolāru vērtu picu izgatavošanas aprīkojumu un pārveidotajā skapī sāka tirgot picas tavernas klientiem. Viņa picas kļuva tik populāras, ka gadu vēlāk viņam bija nepieciešams vairāk vietas. Uzņēmums auga, un patlaban tam ir aptuveni 5395 picēriju visā pasaulē.

13. Century 21

Century 21

ASV nekustamā īpašuma kompānija dibināta 1971.gadā, un tajā ietilpst aptuveni 9400 neatkarīgi strādājoši franšīzes aģentu biroji 80 valstīs visā pasaulē, apvienojot vairāk neka 127 tūkstošus pārdošanas profesionāļu. 

14. Carrefour

Carrefour

Pirmais Carrefour veikals tika atvērts 1960.gadā Francijā, un uzņēmums bija pirmais, kas Eiropā (1963.gadā) atvēra hipermārketu. 2019.gadā uzņēmuma veikalos strādāja 31 tūkstotis darbinieku, savukārt uzņēmuma apgrozījums sasniedza 74,1 miljardu eiro. Kopumā pasaulē ir vairāk nekā 12 tūkstoši Carrefour veikalu. 

15. Spar

Spar

Vairāk nekā 85 gadus pēc franšīzes uzņēmuma dibināšanas Nīderlandes veikalu tīkls Spar turpina gūt panākumus. Patlaban Spar pieder vairāk nekā 13300 veikali 48 pasaules valstīs. 

 

Evelīna Ozoliņa

Lasīt citus rakstus