Franšīze – iespēja krīzes laikam

Krīze ir sarežģīts brīdis visai ekonomikai, taču franšīzes ņēmējam tā var sniegt lieliskas iespējas – to pierādījuši daudzi uzņēmumi, kas piedāvā franšīzi.

Krīze ir brīdis, kad izvērtēt savus nākotnes plānus – daļa biznesu sašaurinās, samazinot darbību un darbinieku skaitu, tādēļ šis laiks ir piemērots brīdis, lai meklētu jaunas biznesa iespējas. Franšīzes biznesa priekšrocība šajā laikā ir tās biznesa modelis. Ja ekonomikas krituma laikā jaunu biznesu ir grūti izveidot, tad franšīzes bizness jau ir pārbaudīts un strādājošs. Tas jau pārvarējis dažādus ekonomikas periodus, un franšīzes devējs to pielāgojis tā, lai franšīze spētu izstūrēt cauri bez būtiskiem zaudējumiem un būt ieguvējs.

Kā franšīzes biznesu ietekmē krīze?

Daudzi franšīzes devēji atzīst, ka krīze bieži vien ir attaisnojums neveiksmīgam biznesa modelim – ja koncepts būs veiksmīgs, tad uzņēmums spēs strādāt gan tad, kad ekonomika augs, gan lejupslīdes brīžos, savukārt, ja bizness jau sākotnēji lemts neveiksmei, tad katrs mazākais satricinājums tam var būt liktenīgs.

Krīzes apstākļos franšīzes iegādi var saukt par prātīgu lēmumu, jo līdzekļi tiek ieguldīti jau pārbaudītā un strādājošā biznesa projektā, tāpat nozīmīgs atbalsts ir franšīzes devējs, kuram jau ir daudzu gadu pieredze šajā biznesā, un šie instrumenti, ko franšīzes ņēmējs saņem, sākot biznesu,  ļauj izvairīties no kļūdām, kuras, iespējams, viņam rastos, ja uzņēmums būtu jāveido no nulles.

Kādas ir priekšrocības?

Vairums zīmolu, kas piedāvā franšīzes, atklāti dalās ar finanšu informāciju un citiem datiem, kas ir svarīgi jebkuram investoram, lai spētu izvērtēt uzņēmuma darbību. Vēl viena priekšrocība ir pietiekams resursu daudzums, lai spētu nodrošināt konkrētu un stabilu produkcijas iepirkuma cenu, kompetenta mārketinga un apmācību sistēma – pilns komplekts, lai uzņēmuma īpašniekam palīdzētu izvairīties no zaudējumiem.

Papildus visiem pamatelementiem, franšīzei ir vairākas citas attīstības priekšrocības. Pirmkārt, nereti šādos periodos uzņēmumi piedāvā labvēlīgākus nosacījumus franšīzes iegādei un biznesa izveidei ar pazīstamu zīmolu. Lai saglabātu interesi par savu zīmolu, daudzi uzņēmumi izmanto dažādas metodes, lai mazinātu zaudējumus – piemēro mazāku sākotnējo maksājumu vai piedāvā atvieglotus nosacījumus preču iegādei.

Otrkārt, šādā periodā nereti tiek samazināta komerctelpu nomas maksa. Nav noslēpums, ka brīžos, kad mazinās pieprasījums pēc tirdzniecības platībām un pieaug brīvo telpu skaits, biznesa un tirdzniecības centru īpašnieki ir gatavi runāt ar potenciālo īrnieku un meklēt kompromisu, panākot viņam pretī un piemērojot atvieglotus nosacījumus, vismaz sākotnēji.

Tāpat šādos brīžos ir vieglāk atrast darbaspēku, jo daudzi uzņēmumi samazina darbinieku skaitu, un brīvi kļūst arī kvalificēti darbinieki.

Jāseko vadlīnījām

Jāatgādina, ka franšīze ir saistīta ar jau pārbaudītas biznesa receptes iegādi, tāpēc, to iegādājoties, galvenais ir ievērot jau uzrakstītos noteikumus. Protams, tas nenozīmē, ka franšīzes ņēmējam nav tiesību ieviest ko jaunu savā biznesā, tieši pretēji, viņiem tas ir jādara jau izveidotās sistēmas ietvaros. Otra veiksmes sastāvdaļa ir personīgā līdzdalība šajā biznesā, un īpašniekam ir jābūt ieinteresētam attīstīt savu biznesu, un tad arī komanda redzēs un jutīs entuziasmu. Ja franšīzes ņēmējs pieturēsies pie būtiskākajiem biznesa likumiem, viņam izdosies gūt ienākumus arī laikā, kad ekonomika iet uz leju.

Evelīna Ozoliņa

Lasīt citus rakstus