Aktuālas franšīzes biznesa tendences 2020. gadā

Franšīzes bizness ir krietni mainījies. Franšīze kā biznesa modelis ir ne vien daudz izplatītāks kā, piemēram, pagājušajā gadsimtā, bet arī krietni vien pieejamāks plašākai sabiedrībai. Arvien vairāk cilvēku vēlas un spēj uzsākt biznesu ar franšīzes iegādi. Tādēļ tirgū parādās jaunas, izteiktas franšīzes biznesa tendences.

Šobrīd franšīzes ņēmējam nereti pieder vairākas viena vai daudzu zīmolu franšīzes un viņš algo profesionālu darbaspēku, kas strādās uz vietas, kamēr pats īpašnieks fokusējas uz stratēģiju. Tāpat ir mainījušās cilvēku vēlmes, kas liek piedāvājumam pielāgoties atbilstoši tam. Izmaiņas demogrāfiskajos rādītājos un sabiedrības uzskatos kopumā ietekmē ne tikai to, kas ir pircēji, bet arī pieejamo darbaspēku, kas ir ne mazāk svarīgi, domājot par to, kā atlasīt atbilstošus darbiniekus.

Kādas ir franšīzes biznesa tendences 2020.gadam?

Skaistumkopšana un veselība

Viena no visstraujāk augošajām biznesa jomām ir skaistumkopšana. Uzņēmēji šobrīd cenšas katrā produktā iekļaut arī veselības elementu, kas kā trends jau ir diezgan attīstīts un, vismaz pagaidām, noteikti turpinās kļūt arvien pieprasītāks. Videi draudzīgi vai no dabiskām vielām ražoti skaistumkopšanas līdzekļi atbilst cilvēku vēlmei saudzēt dabu un nepakļaut savu ķermeni kaitīgu vielu ietekmei.

Veselības franšīzes, kuras palīdz vecāka gadagājuma cilvēkiem  ikdienas rutīnu veikšanā, nodrošina aprūpi vai cita veida pakalpojumiem. Eiropā un ASV arvien lielāka daļa iedzīvotāju ir vecāki par 70 gadiem, kas norāda ne tikai uz sabiedrības novecošanu, bet arī nepieciešamību pēc atbilstošiem pakalpojumiem. Tāpat arvien populārākas kļūst dažāda veida laboratorijas. Tās veic dažāda veida izmeklējumus ļaujot pacientiem ātrāk veikt medicīnisko izmeklēšanu un nestāvēt rindās valsts apmaksātajās klīnikās. Šādas franšīzes atvēršanai nav nepieciešama medicīniskā izglītība, kas to padara pieejamu plašam jauno uzņēmēju lokam.

Līdz ar cilvēku pieaugošām rūpēm par savu ķermeni, pieaug arī pieprasījums pēc skaistumkopšanas saloniem, kuri piedāvā matu kopšanas pakalpojumus, manikīru, pedikīru un citus līdzīga veida pakalpojumus. Šo jomu bieži izvēlas tie, kuriem pieredze uzņēmējdarbībā ir maza vai nekāda, tā kā tas prasa salīdzinoši nelielus sākotnējos ieguldījumus un ir viegli vadāms bizness. Šo biznesu vēlāk ir viegli pielāgot franšīzes biznesa modelim.

beauty saloon franšīze

 

Vienas no pēdējā laikā populārākajām franšīzēm ir fitnesa franšīzes. Šīs franšīzes piedāvā apmierināt neremdinošo vēlmi “izskatīties labi un dzīvot veselīgi”. Pateicoties medijiem, mārketingam un arī dažādiem zinātniskiem pētījumiem, cilvēki ar vien biežāk vēlas piekopt šādu veselīgu dzīvesveidu, un uzņēmēji šīs vēlmes cenšas maksimāli apmierināt. Tiek atvērti daudz jauni fitensa centri, kuri nereti piedāvā iespēju sportot 24h diennaktī. Šeit var novērot, ka fitnesa industrija mainās no priviliģētās domāšanas veida (klients ir pievienojies kādam īpašam klubam) uz pieejamību (klientam ērts laiks un salīdzinoši mazi finansiālie izdevumi).

fitness franšīze

 

Tāpat parādās arī cits trends: orientēšanās uz klientu. Tiek piedāvāta individuāla pieeja katram klientam (individualizēti treniņu veidi, laiki u.c.) kā arī paaugstināta produkta pielāgošanās spēja klienta vajadzībām. Nereti fitnesa klubi ir specializēti, piedāvājot tikai viena veida pakalpojumus, piemēram pilates, vai tiek atvērti klubi “tikai sievietēm”. Citi klubi piedāvā iespēju maksāt tikai par apmeklējumu abonementa vietā. Fitnesa klubi tiek iekārtoti, lai radītu psiholoģiski ērtu vidi treniņu laikā. Orientēšanās uz klientu tiek pielietota ne tikai fitnesa franšīžu jomā.

Daudzzīmolu franšīzes ņēmēji

Līdz ar franšīzes biznesa attīstību uzņēmēji izmēģina arvien jaunus veidus kā pielielināt kompānijas ienākumus un padarīt savu produktu pieejamu lielākam klientu lokam. Šobrīd pirmoreiz franšīzes vēsturē vairāku franšīžu īpašnieku skaits pārsniedz vienas franšīzes īpašnieku skaitu. Tas ir zīmīgi, tādēļ, ka agrāk franšīzes iegāde, vismaz ASV, tika uzskatīta kā ātrs un efektīvs veids sava biznesa uzsākšanai, kas kalpotu kā ienākumu avots un dotu iespēju iekrāt naudu un nodrošināt skaistas vecumdienas.  Mūsdienās šāds trends vairs nav aktuāls – franšīžu īpašnieki efektīvi vadot biznesu atver vairākas franšīzes, algo profesionālu darbaspēku, kurš atrastos fiziski pārdošanas punktā, kamēr viņi paši orientējas uz stratēģisko attīstības plānu sastādīšanu

Papildus šim, cits trends kļūst ar vien biežāka parādība: iegādāties dažādas franšīzes no dažādiem franšīzes devējiem. Proti, neaprobežot sevi ar viena zīmola franšīzi, bet iegādāties dažādas, nereti piedāvājot dažādus produktus.  Šāds biznesa vadības veids dod dažādas priekšrocības. Nereti tas tiek izmantots kā papildus kompānijas paplašināšanas veids, kad franšīzes ņēmējs vairs nespēj palielināt peļņu ar vienu zīmolu. Citreiz tas varbūt kā riska mazināšanas līdzeklis pret tirgus cikliem, klientu vēlmju maiņām vai ekonomikas izmaiņām.  Tāpat arvien vairāk franšīzes ņēmēju iegādājas vairāk par vienu tā paša zīmola franšīzi. Lai vai kā, šī tendence norāda uz jau sen zināmo globalizācijas fenomenu, kur uzņēmēji drīzāk izvēlas atvērt jaunu franšīzi ārzemēs. 

Digitālās franšīzes ir vēl viena joma, kas pēdējo gadu laikā arvien vairāk piesaista arvien lielāku franšīzes ņēmēju uzmanību. Tā prasa mazākus ieguldījumus un neprasa fizisku atrašanās vietu. Tās drīzāk balstās uz franšīzes pircēja uzņēmēja spējām un prasmēm.

Ātrās ēdināšanas franšīzes un kafejnīcas

Neskatoties uz to, ka šo sfēru giganti turpina atvērt jaunas franšīzes dažādās lokācijās, tirgus vēl joprojām ir gatavs paplašināties un uzņemt jaunus spēlētājus. Būtībā atslēgas frāze ir biznesa attīstība reģionos. Šobrīd liela daļa mazāk pazīstamu kafejnīcu un ātrās ēdināšanas restorānu izvēlas veidot un paplašināt biznesu vietās, kas atrodas patālāk no lielpilsētām. Tādējādi tiek samazināta konkurence un kaut kādā ziņā arī – izmaksas. Šis trends ir ļāvis izveidoties franšīzēm, kuras atrodas tikai šādās attālās vietās. Tas ir kaut kas jauns, tā kā parasti tika novērota pāreja no pilsētām uz lauku apvidiem. Šāda stratēģija ir efektīva, tādēļ, ka ieradums kafejnīcās ne tikai iedzert tasi kafijas, bet arī strādāt vai mācīties lauku reģionos vēl tikai uzņem apgriezienus, taču pieprasījums pēc šādām iespējām viennozīmīgi ir.

Līdz ar vēlmi automatizēt dažādas funkcijas, ko parasti izdara darbinieki, pasaulē kļūst arvien populārāki pašapkalpošanās punkti. Šādos gadījumos process no kafijas pasūtīšanas līdz samaksai par pakalpojumu ir pilnībā automatizēts. “Starbucks” jau ir palaiduši savus pirmos šāda veida apkalpošanas punktus. ”Costa Express” jau pieder vairāk kā deviņi tūkstoši šādu vietu vairākās pasaules valstīs. Šis būtībā norāda uz pieaugošo cilvēku vajadzību pēc darba no mājām, pielāgojama grafika, kas būtībā varētu samaksu par cilvēka veiktu darbu palielināt.

Starbucks

Preču piegāde uz mājām ir pakalpojums, kas ir ieguvis zināmu popularitāti klientu vidū. Piemēram kompānija Yandex piedāvā saviem klientiem iespēju pasūtīt sev maltīti uz veselu nedēļu. Pircējs izvēlas ēdienus, kas viņam garšo vislabāk, un, pēc kāda laika, viņam tiek piegādāti visi nepieciešamie produkti, lai šo maltīti pagatavotu. Šāda pakalpojuma nodrošināšanā nepieciešama labi saplānota loģistikas sistēma.

Atsakās no liekā

Kopumā viens no pamatprincipiem jebkuras franšīzes biznesa jomas efektivitātes uzlabošanā un jaunu sistēmu ieviešanā ir atteikšanās no liekā. Tas nozīmē darbinieku apmācības, standartizētas kvalitātes pakalpojumu sniegšana, modernizētu programmu un mobilo aplikāciju ieviešana. Pāreja uz mārketingu interneta vidē ir nenovēršama. Tāpēc lielāka iespēja izaugsmei būs tām franšīzēm, kas visātrāk un efektīvāk spēs šādai videi pielāgoties.

Armands Zelčs

Lasīt citus rakstus