Kas būtu jāzina par digitālās franšīzes jēdzienu?

Franšīze kā biznesa attīstības modelis pasaulē bija pazīstams jau kopš 19.gs., kad Zingers sāka izplatīt savas šujmašīnas ar licences līguma palīdzību, piesaistot biznesmeņus, kuri bija ieinteresēti pārdod viņa šujmašīnas un iekasējot no viņiem licences maksu. Šo gan nevar uzskatīt par franšīzi mūsdienu izpratnē, taču tā iezīmē sākumu franšīzes un digitālās franšīzes biznesa modeļa attīstībā.

Šodien, pateicoties pārdošanai interneta vidē, var runāt par nākamo posmu šajā izaugsmes procesā, ko sauc par digitālo franšīzi.

Digitālā franšīze ir biznesa formāta franšīzes paveids. Klasiski franšīze ir tādas biznesa saistības, kurās franšīzes devējs izsniedz atļauju franšīzes pircējam pārdot savus produktus izmantojot savu zīmolu par kādu noteiktu samaksu. Franšīzes devējs tādējādi paplašina savu tirgu un gūst ikmēneša ienākumus no franšīzes līguma, savukārt franšīzes ņēmējs iegūst uz kādu noteiktu laiku tiesības pārdot sevi pierādījušu produktu, kā arī dažādas biznesa stratēģijas. Digitālā franšīze ir tieši tas pats, tikai attiecināms uz online un digitāliem produktiem, tādā veidā ļaujot citiem šo produktu izplatīt tālāk neizmainot tā sākotnējo mārketinga ziņu.

Šāda veida franšīze ir arī atšķirīga no “affiliated marketing”, kur atšķirība slēpjas fokusā – otrais pārdod dažādu uzņēmumu preces, kamēr pirmais pārdod tikai tās preces, kuras ir norādītas franšīzes līgumā.

Digitālā franšīze ir ideāli piemērota uzņēmumiem, kuri vēlas padarīt sevi pieejamu lielākam klientu lokam interneta vidē. Uzņēmēji, kuri izmanto šo franšīzēšanās veidu, visbiežāk pārstāv sekundāro vai terciāro tirgu. Šāda veida franšīze parasti tiek pārdota iezīmējot noteiktu ģeogrāfisku vietu, kurā franšīzes ņēmējam ir atļauts veikt komerciālu darbību. Šādā veidā ir iespējams vieglāk aizsniegt dažādus, arī attālus, reģionus.

Digitālās franšīzes priekšrocības un trūkumi

Digitālās franšīzes vēsture ir nesena – atklāsme par iespēju franšīzēt tikai front-end sistēmu Krisam Džefrijam (Chris Jeffrey) ienāca prāta ne ātrāk kā pagājušajā desmitgadē. Dibinot uzņēmumu, kurš piedāvā digitālās franšīzes ar nosaukumu OrderUp, viņš pāršķir jaunu lappusi franšīzes biznesa modeļa attīstībā.

Šāda veida franšīzei ir vairākas priekšrocības, kuras kopumā samazina pašas franšīzes cenu un padara to pieejamāku plašākam interesentu lokam. Šāda franšīze neprasa fizisku vietu, kur pārdot franšīzes devēja produkciju, kas tiek dēvēta par pārdošanu tiešsaistē. Lai gan pats par sevi tas nav nekas jauns un drīzāk jau ir parasta ikdienas parādība, tomēr kombinācijā ar franšīzi tas ir kas nebijis – iegādājoties šādu franšīzi uzņēmējam nav nepieciešams atrast vietu, kur reāli atradīsies tirdzniecības vieta, nav nepieciešams kārtot būvatļaujas utt., lai tiktu līdz pašam pārdošanas procesam, kurš atdevi sniegs, visticamāk, tikai pēc vairākiem gadiem. Tā vietā ir nepieciešams iegādāties tikai pašu franšīzes atļauju un tālākais jau ir atkarīgs no paša uzņēmēja klientu piesaistīšanas un pārliecināšanas spējām.

Digitālās franšīzes iegāde ir izdevīga franšīzes ņēmējam vairāku iemeslu dēļ: tā neprasa no pircēja specifiskas iepriekšējas zināšanas par tehnoloģiju attīstību, “hostingu”, digitālo mārketingu vai dizainu. Tāpat digitālās franšīzes veiksmīgai darbībai ir nepieciešams salīdzinoši maz darbinieku nolīgšanu, – pamatā franšīzes ņēmējam nepieciešami darbinieki tikai lokālam mārketingam un pārdošanai.

No franšīzes devēja viedokļa, digitālā franšīze ir izdevīga, jo tā neprasa nodot franšīzes ņēmēja rokās back-end sistēmu.. Attiecīgi, franšīzes ņēmēja atkarība no franšīzes devēja ir lielāka nekā tradicionālajā franšīzē.  Franšīzes ņēmējs pamatā izmantos rūpīgi izstrādātu front-end sistēmu, kurā tiks reģistrēti klienti un reģistrēti pirkumi. Vienlaicīgi, tas samazina risku konfidenciālai informācijai nokļūt nevēlamās rokās. Šādā veidā arī ir ļoti viegli un ērti paplašināt biznesu ieviešot šo sistēmu vēl neapgūtos reģionos ar franšīzes ņēmēju palīdzību.

Digitālā franšīzes nākotne

Ar vien vairāk uzņēmumu izvēlas attīstīties šādā veidā, izprotot digitālās franšīzes priekšrocības. Krisa Džefrija biznesa ideja bija, ēdiena pasūtīšana tiešsaistē. Viņš pamanīja, ka reti kurš restorāns tajā laikā piedāvāja ēdiena pasūtīšanu internetā, un izdomāja šādu iespēju cilvēkiem radīt, apvienojot vairākus restorānus vienā sistēmā, pieņemot cilvēku pasūtījumus un tos izpildot, pretī paprasot nelielu komisijas maksu. Franšīzes ņēmējam, tādējādi, tiek piedāvāta pabeigta front-end sistēma, kurā franšīzes ņēmējs aicina pievienoties viņa teritorijā esošos restorānus.

Arī vairāki uzņēmumi, kas nodrošina takstometru pasūtīšanu tiešsaistē izvēlējušies attīstīt savu biznesu ar digitālās franšīzes palīdzību. Viens no šādiem uzņēmumiem, ir Yandex taxi Krievijā.

            Var droši apgalvot , ka digitālā franšīze ir nākamās paaudzes franšīzes modelis, kas papildinās tradicionālo franšīzes modeli un piedāvās cilvēkiem plašākas iespējas piedalīties tajos biznesos, kuri attīstās tiešsaistē.

Armands Zelčs

Lasīt citus rakstus