SEB banka skaidro: Ko banka vērtē, lemjot par aizdevumu franšīzei?

Banka, lemjot par kredītu franšīzei, vērtēs, vai uzņēmums bez franšīzes līguma būtu spējīgs nodrošināt apgrozījumu un turpināt darboties. Tie ir riski, kurus banka noteikti ņem vērā, lemjot par finansējuma piešķiršanu, stāsta SEB bankas Kreditēšanas pārvaldes vadītājs Māris Larionovs.

Franšīze savā būtībā apliecina, ka ļoti daudz cilvēku atpazīst konkrēto zīmolu kā tādu. Piemēram, ja gaidāma jauna McDonald’s vai Burger King restorāna atvēršana, visiem jau iepriekš ir skaidrs, kāds būs tā interjers, piedāvājums un kāda – apkalpošana. Tāpēc tur uzreiz būs apgrozījums. Franšīze ir izdevīga, lai, ienākot jaunā tirgū, īsā laikā nodrošinātu apgrozījumu. Tomēr uzņēmējiem jāapzinās, ka pastāv ļoti stingri nosacījumi, un, ja kāds no tiem netiks ievērots, franšīzi var arī zaudēt.

“Franšīzes bizness Latvijā pēc būtības nav ienācis, jo mums ir ļoti mazs tirgus. Mēs arī neizjūtam īpašu interesi no uzņēmumu puses, kuri būtu gatavi darboties, izmantojot franšīzi. Piemēri tomēr ir, un viens no jaunākajiem, kur ar finansējumu ir iesaistījusies arī SEB banka, ir IKEA,” saka M. Larionovs.

Katru vērtē atsevišķi

Speciālu finansēšanas nosacījumu vai piedāvājumu uzņēmumiem, kuri vēlas strādāt pēc franšīzes, SEB bankā nav. Katrs uzņēmums tiek vērtēts atsevišķi, un vērtēšanas principi ir visiem vienādi, turklāt uzņēmumam pašam jābūt finansiāli spēcīgam, jo bizness nevar pilnībā balstīties tikai uz franšīzi. Protams, franšīze dod papildu garantiju, ka uzņēmumam nākotnē būs apgrozījums, kā arī pierāda – kāds lielais franšīzes devējs tam uzticas. Tādējādi franšīze palīdz samazināt biznesa riskus. Tomēr, kā jau minēts, franšīzes devēja nosacījumi ir ļoti stingri un pastāv risks franšīzi zaudēt. Tāpēc rodas jautājums, vai uzņēmums bez franšīzes līguma būtu spējīgs nodrošināt apgrozījumu un turpināt darboties. Tie ir riski, kurus banka noteikti ņem vērā, lemjot par finansējuma piešķiršanu.

Ja runa ir par nepieciešamiem dokumentiem, tad bankai obligāti jāzina franšīzes nosacījumi, kas parasti ir iekļauti franšīzes līgumā. Banka no sava skatupunkta izvērtē, vai uzņēmums spēs pildīt tos. “Arī lemjot par finansējuma piešķiršanu IKEA, mēs vērtējām šo uzņēmumu tāpat kā jebkuru citu klientu – ņēmām vērā riskus, maksātspēju, pieredzi, to, cik tas ir finansiāli spēcīgs. Tie visi bija primārie jautājumi, savukārt franšīzes līgums bija papildu kritērijs par labu lēmumam piešķirt finansējumu,” skaidro M. Larionovs.

Evelīna Ozoliņa

Lasīt citus rakstus