ELVI pieredze: Latvijas tirdzniecības uzņēmumu pastāvēšanai ir nepieciešama franšīze

Mazumtirdzniecības tīklam ELVI ideja par franšīzes nepieciešamību radās kā atbildes gājiens lielo ārvalstu tīklu straujai ienākšanai Latvijā. Izvērtējot tirgus situāciju, kļuva skaidrs, ka Latvijas tirdzniecības uzņēmumu pastāvēšanai ir nepieciešama franšīze, intervijā stāsta SIA ELVI Latvija komercdirektore Laila Vārtukapteine.

 ELVI

Kādēļ tika izlemts par labu franšīzei?

Nacionālais pārtikas mazumtirdzniecības tīkls ELVI, apvienojot dažādus Latvijas tirgotājus, tika izveidots 2000. gadā. Ideja par franšīzes nepieciešamību radās kā atbildes gājiens lielo ārvalstu tīklu straujai ienākšanai Latvijā. Jau toreiz daudziem Latvijas tirdzniecības uzņēmumiem bija skaidrs, ka lielu ārvalstu tīklu darbība būtiski apdraud mazu un vidēju vietējo uzņēmumu pastāvēšanu. Maziem un vidējiem tirdzniecības uzņēmumiem piegādātāji nevar nodrošināt tādas pašas preču iepirkuma cenas, kā lieliem tirdzniecības tīkliem. Tāpat šiem uzņēmumiem nebija apjomīga budžeta mārketinga aktivitātēm, pircēji arvien vairāk aizplūda uz lielajiem uzņēmumiem. Laika gaitā šo uzņēmumu konkurētspēja kļūs arvien zemāka. Taču aiz katra Latvijas uzņēmuma stāv vietējie cilvēki – uzņēmuma darbinieki, viņu tuvinieki, nelielie ražošanas uzņēmumi, kas nespēj nodrošināt preces visas Latvijas vai Baltijas tīkliem, bet ir ļoti iecienīti vietējā reģionā. Tādēļ, apkopojot un izvērtējot reālo tirgus situāciju, kļuva skaidrs, ka Latvijas tirdzniecības uzņēmumu pastāvēšanai ir nepieciešama franšīze. Tikai vienots zīmols, kopīgs iepirkums, saskaņotas mārketinga aktivitātes spēj konkurēt ar agresīvo ārvalstu tirgus spēlētāju ienākšanu. ELVI tīkla darbība nu jau astoņpadsmito gadu pierāda, ka šis lēmums bija pilnīgi pareizs!

Franšīzes ņēmējus izvērtē kārtīgi

Kādas ir prasības potenciālajam franšīzes ņēmējam? Kādas ir aptuvenās izmaksas, ja atklājat?

Ja kāds no esošajiem uzņēmumiem vēlas pievienoties ELVI tīklam, vispirms notiek apjomīgs iepazīšanās darbs un partnera izvērtēšana – potenciālais veikals tiek izvērtēts, izmantojot daudzpakāpju vērtēšanas sistēmu. Kopīgi ar veikala īpašniekiem analizējam gan uzņēmuma finanšu situāciju un finanšu plānus, gan pašas tirdzniecības vietas sniegtās iespējas, veikala attīstības stratēģiju, biznesa plānu un iespējas, ko varam īstenot kopīgi.

Ja ELVI tīklam pievienoties vēlas kāds investors, kas līdz šim nav strādājis šajā biznesā, tad, protams, kopīgi izstrādājam visu nepieciešamo, lai uzņēmums varētu veiksmīgi uzsākt darbu. Ja uzņēmums vēlas atvērt veikalu ar ELVI zīmolu, bet ir nepieciešams atbalsts projekta izvērtēšanai vai potenciālā veikala vietas atrašanai, pēc SIA ELVI Latvija un franšīzes ņēmēja akcepta, piedāvājam noslēgt sadarbības līgumu, kas nodrošinās abpusēju konfidencialitāti, un mūsu speciālistu konsultācijas partnera nākotnes plānu īstenošanai. Šis līgums neparedz franšīzes ņēmēja finansiālus ieguldījumus.

Investīcijas atšķiras

Investīciju apjoms, lai kļūtu par ELVI partneri, ir ļoti individuāls un atkarīgs no dažādiem aspektiem. Protams, reāli strādājošam uzņēmumam, kam nepieciešams tirdzniecības vietu pielāgot ELVI zīmola vajadzībām, sākuma izmaksas ir krietni mazākas, nekā investoram, kas vēlas būvēt jaunu veikalu. SIA ELVI Latvija speciālisti veic individuālu katra potenciālā franšīzes partnera veikala apsekošanu un nosaka minimālos nepieciešamos ieguldījumus veikala atvēršanai ar ELVI zīmolu.

Cik patlaban uzņēmumam ir franšīzes ņēmēju?

Ar zīmolu ELVI šobrīd Latvijā strādā 33 dažādu uzņēmumu veikali. Mūsu franšīzes partneru vidū ir gan mazi tirdzniecības uzņēmumi, kam pieder viens veikals, gan vidēji lieli reģionālie tirdzniecības uzņēmumi, kas saimnieko vairāk nekā trīsdesmit tirdzniecības vietās.

Gadās arī atteikumi

Vai nākas arī atteikt? Kādi ir iemesli atteikumam?

Protams, ja izvērtējot uzņēmuma finansiālos rādītājus, darbības potenciālu un attīstības plānus, ir skaidrs, ka šis uzņēmums nespēs īstenot ELVI zīmola misiju un attaisnot pircēju gaidas, sadarbība neizveidojas. Tomēr sākotnējo pārrunu laiks ir pietiekoši ilgs. Sadarbības izvērtēšana ir pietiekoši detalizēta, lai ELVI speciālisti kopā ar potenciālo sadarbības partneri spētu izvērtēt visus iespējamos sadarbības aspektus un atrastu risinājumus daudzām problēmām. Līdz ar to vairumā gadījumu sadarbība tomēr attīstās veiksmīgi.

Arī pārtrauc līgumus

Vai nācies arī pārtraukt franšīzes līgumu? Kādi tam bijuši iemesli?

Ir svarīgi saprast, ka franšīzes modelis saglabā uzņēmuma īpašnieku autonomiju. Lai arī visi tīkla veikali strādā ar vienotu zīmolu un nodrošina vienotās tīkla aktivitātes, veikalu īpašnieki ir brīvi lēmumos un nekas no iecerēm netiek uzspiestas pret īpašnieku gribu. Par katru lielāku iniciatīvu, kas potenciāli var prasīt lielākas investīcijas, veikalu īpašnieki lemj paši. Vairāk nekā astoņpadsmit gadu garajā praksē ir daudz piemēri, kas apstiprina – iniciatīvas, kas prasa ieguldījumus, partneri sākotnēji uztver ar skepsi, tomēr, redzot, kā tas strādā citos veikalos, pārliecinās, ka šis risinājums ir nepieciešams arī viņu biznesam. Strādājot franšīzes tīklā, jāapzinās, ka pircējs ELVI veikalus nedala pēc īpašniekiem. Šis zīmols ir vienots un pircēji visā Latvijā no ELVI sagaida līdzīgas lietas – patīkamu iepirkšanās vidi, svaigus un kvalitatīvus produktus, vietējo ražotāju preces, laipnu apkalpošanu. Tādēļ nedrīkst rasties situācija, ka veikals Liepājā ir pilnīgi atšķirīgs no veikala Aucē un vēl atšķirīgāks no veikala Rīgā.

Ja laika gaitā ar franšīzes partneri tomēr neizdodas atrast kopīgu valodu, sadarbību, protams, esam pārtraukuši. Ir arī tādi partneri, kas pēc savas iniciatīvas uz kādu brīdi ir pārtraukuši sadarbību ar ELVI, tomēr izvērtējuši visus apsvērumus un vēlāk atkal atsākuši sadarbību. Ir partneri, kas izlēmuši beigt savu aktīvo darbību tirdzniecībā un pārdevuši savas tirdzniecības vietas uzņēmumam, kas nestrādā ar zīmolu ELVI. Gadījumu ir daudz, taču prieks, ka veikalu tīklā ir ļoti daudz tādu partneru, kas ar zīmolu ELVI strādā jau desmit un vairāk gadus. Tie ir spēcīgi, gudri, stipri Latvijas uzņēmēji, kam ir konkrēta vīzija savam darbam un kas spēj drosmīgi stāties pretī lieliem ārvalstu konkurentiem, un franšīze tam ir īstais risinājums.

Evelīna Ozoliņa

Lasīt citus rakstus