Franšīzes biznesa priekšrocības un trūkumi

Franšīze ir metode, ar kuras palīdzību ir iespējams paplašināt biznesu un produktu izplatīšanu ar licences veida attiecību palīdzību. Kā uzņēmējdarbības veids mūsdienās tas ir kļuvis ļoti populārs. Piemēram, ir aprēķināts, ka kopš 2013. gada franšīzes biznesa modelis ir devis darbavietas vairāk cilvēkiem nekā citi biznesa modeļi, kopā ņemot. Franšīzes biznesa ieņēmumi par 2016. gadu kopā ir bijuši 994 miljardi dolāru. Arī Latvijā ir iespējams vērot, kā vairāki uzņēmumi veiksmīgi turpina pārdot savas franšīzes un, piemēram, Narvesen jauni kioski aug kā sēnes pēc lietus. Kāpēc tas tā ir?

Franšīzes priekšrocības – franšīze piedāvā gatavu, labi atpazīstamu vārdu, biznesa sistēmu, pēc kuras strādāt, kā arī produktus, ko pārdot. Savā veidā tā ir iespējama iznomāt jau gatavu biznesu, un būt diezgan pārliecinātam pat to, ka tiks gūta peļņa, jo produkts taču jau ir pārbaudīts. Kā arī tiek piedāvāta palīdzība no franšīzes devēja puses – viņš tomēr ir ieinteresēts, lai viņa uzņēmums nestu peļņu un tā vārds netiktu nomelnots.

Negatīvie aspekti, kas jāņem vērā apsverot iespēju iegādāties franšīzi, viennozīmīgi ir tās dārdzība. Piemēram, gaļas burgeru giganta McDonalds franšīze izmaksā pāris miljonus. Ne katram ir pieejams šāds apjoms brīvo līdzekļu, tāpēc ir cilvēki, kas ņem aizņēmumus franšīzes iegādei. Tāpat nav iespējams radoši izpausties uzņēmuma vadībā, kā arī noteikts procents no iegūtās peļņas jāatdod franšīzes sniedzējam.

Skatoties globālāk, franšīzes popularitātei ir sava tumšā ēnas puse, ko tik viegli varbūt nav pamanīt, bet ko noteikti spēcīgi izjūt jaunie uzņēmēji – tas ir sava veida monopols, kas tiek realizēts ar franšīzes palīdzību. Uzņēmumus dibinātkārie cilvēki drīzāk izvēlēsies franšīzi, nekā attīstīt savu ideju pilnībā no nulles. Tas veicina gigantu attīstību un padara grūtāku ieiešanu tirgū jauniem spēlētājiem, kuri vēlas atvērt paši savu uzņēmumu.

Kopumā franšīze piedāvā iespējas, kādas, citā veidā, būtu grūti sasniedzamas. Taču – ir arī savi mīnusi, kurus noteikti jāņem vērā. Ne katra indivīda ideoloģijai der franšīze, tāpēc ne katrs gribēs tādu iegādāties, taču jebkurā gadījumā šis nelielais apraksts sniedz īsu ieskatu franšīzes biznesa dziļajos ūdeņos.

Armands Zelčs

Lasīt citus rakstus