SAKRET: Franšīzes devējam jādalās ar pieredzi

Franšīzes devējam ir jābūt elastīgam un atvērtam dažādām sadarbības iespējām – proti, nevajadzētu vadīties pēc vienādiem sadarbības šabloniem visos tirgos, kuros zīmols tiek pārstāvēts, jo katrai valstij ir atšķirīga ekonomiskā situācija, kultūras īpatnības, tradīcijas un citi faktori, kas nosaka pieprasījumu pēc konkrēta zīmola.

Tā, daloties pieredzē, stāsta AS SAKRET HOLDINGS padomes priekšsēdētājs Andris Vanags.

“Uzskatu, ka franšīzes devējam ir jāļauj partneriem attīstīt un papildināt konkrēto zīmolu, protams, savstarpēji to saskaņojot. Vienlaikus franšīzes ņēmējam ir jādod iespēja veikt aktivitātes, kas piemērotas katra konkrētā tirgus specifikai,” uzsver A. Vanags.

Franšīzes devējam būtu jāļauj franšīzes ņēmējam vairot zīmola atpazīstamību un pieprasījumu, daloties ar savu pieredzi un zināšanām, nevis strikti ierobežojot un kontrolējot franšīzes ņēmēja darbības. Protams, vitāli nepieciešama veiksmīgai ilgtermiņa sadarbībai ir kopēja izpratne un vīzija par zīmola attīstību. Ja tās nav, tad nekas uz priekšu nenotiks.

Ir ļoti būtiski, lai franšīzes ņēmējs nebūtu “pirmo reizi ar pīpi uz jumta” – svarīgi, lai viņam ir izpratne un skaidra vīzija par segmentu un nozari, kurā zīmols ir pārstāvēts. Ir svarīgi saprast to, ka franšīzes priekšrocība ir nevis konkrēta zīmola pārstāvniecība kāda noteiktā teritorijā, bet gan tā ir iespēja uzņēmējam – franšīzes ņēmējam konkrēto produktu pārdot ar papildus pievienoto vērtību dārgāk, jo franšīzes devējs jau ir veicis visu lielo darbu – zīmola atpazīstamības veicināšanai un kvalitātes latiņas uzstādīšanai. Proti, iedzīvotāji, iegādājoties franšīzes zīmola produktus vai pakalpojums, jau zina konkrētā zīmola produktu, līdz ar to franšīzes ņēmējam nav nepieciešams ieguldīt papildus līdzekļus, lai skaidrotu zīmola kvalitātes un īpašības. Viņam ir jāstrādā tikai uz pieprasījuma noturēšanu un kāpināšanu ilgtermiņā. Respektīvi, jāsaglabā uzstādītā kvalitātes latiņa un jāveicina tā.

Šobrīd franšīzes tirgus mainās ļoti strauji – iespējas šobrīd ir visiem, katram tikai jāatrod sektors, kurā ir priekšzināšanas un izpratne par lietu kārtību. Pašlaik ļoti strauji attīstās tehnoloģijas, faktiski mēs strādājam un dzīvojam bez robežām. “Cilvēki arvien vairāk ceļo, lasa dažādu valstu literatūru un medijus, patērē zīmolus, līdz ar to uzskatu, ka ikvienam zīmolam vai tā franšīzei ir iespēja šobrīd strādāt globāli un būt pārstāvētam jebkurā pasaules tirgū, ja vien to veic kāds, kam ir zināšanas un izpratne par konkrēto tirgu un zīmola mērķauditorijas specifiku,” piebilst A. Vanags.

Pēc viņa domām, franšīzes izveidošana ir ļoti sarežģīts un laikietilpīgs process. “Ir jāiegulda daudz līdzekļu ne tikai franšīzes izveidē, bet arī popularizēšanā un atpazīstamības veicināšanā – apmeklējot dažādas izstādes un veidojot kontaktus ar pārstāvniecībām un biznesa organizācijām citās valstīs. Faktiski ir jāizdara visi mājasdarbi uz maksimumu, līdz franšīzi ir iespējams pārdot tālāk. SAKRET veiksmīgi īsteno franšīzi uz Austrumiem, kur tirgus ir ļoti plašs, tikmēr Ziemeļvalstis un citos tirgos turpina pats pārstāvēt SAKRET zīmolu, īstenojot eksporta potenciālu,” stāsta A. Vanags.

Evelīna Ozoliņa

Lasīt citus rakstus