Pieci ieteikumi, kā veidot spēcīgāku franšīzes biznesu

Franšīzes biznesu var raksturot kā ienesīgu uzņēmējdarbības veidu, kas palīdz franšīzes devējam gan audzēt patērētāju uzticību zīmolam un tā atpazīstamību, gan arī aptvert plašāku ģeogrāfisko teritoriju. Protams, nevar neminēt arī tādu būtisku faktoru kā papildus peļņu, ko veido franšīzes ņēmēju maksājumi. Tomēr daudzas franšīzes sistēmas cieš neveiksmi, jo franšīzes devējs nespēj izveidot tādu infrastruktūru, kas var atbalstīt jauno biznesa modeli. Daudzi uzņēmumu īpašnieki saskata potenciālu franšīzes biznesa konceptā un to, ka ar tā palīdzību iespējams straujāk popularizēt zīmoku un izveidot papildus ienākumu avotu. Tomēr daži nespēj aplēst, kādas būs sākotnējās izmaksas biznesa pārveidei un citus svarīgus faktorus. Tas būtu jāapdomā, pirms ieiet franšīzes biznesā, lai kādā brīdī nenāktos secināt, ka biznesam ir pamatīgas problēmas.

Pirmkārt, veidojot franšīzes sistēmu, vajadzētu pārliecināties, vai viss atbilst likumdošanas prasībām.

Otrs būtiskākais veiksmes priekšnoteikums ir pareizo franšīzes ņēmēju izvēle. Sadarbības partnerus vajadzētu meklēt tādu cilvēku vidū, kuri ir entuziastiski attiecībā uz zīmolu un biznesa konceptu, nevis tādus, kuri vēlas vienalga, kādu biznesu. Tāpat būtiska ir potenciālā sadarbības partnera iepriekšēja pieredze attiecīgajā nozarē. Ir vērts izveidot kritērijus franšīzes ņēmēju izvēlei, nodrošinoties, ka franšīzes devējs noslēdz līgumu ar cilvēku, kurš var atļauties veidot šo biznesu un viņam pieder pietiekami daudz finanšu, lai spētu to uzturēt. Svarīgi ir neapstiprināt ikvienu, kurš ir ieinteresēts franšīzes iegādē.

Vēl viens būtisks ieteikums ir izveidot sistemātisku izaugsmes plānu. Ikviens vēlas redzēt, ka viņa bizness aug un attīstās, taču, ja franšīzes devējam jau sākotnēji nebūs izaugsmes un attīstības plāna, viņš beigās var nonākt pie tāda biznesa modeļa, ko būs grūti vadīt. Vajadzētu izveidot sistemātisku izaugsmes plānu, iekļaujot teritorijas, kurās franšīzes devējs vēlas darboties, nevis vienkārši gaidīt, kad nāks citi cilvēki ar saviem ierosinājumiem. Tāpat jāļauj tirgus analīzei vadīt izaugsmes plānu, pārliecinoties, ka uzņēmums aug tādā ātrumā, kas ļauj uzturēt nepieciešamo atbalsta līmeni turpmākai izaugsmei.

Ceturtkārt, būtiski ir izvērtēt franšīzes ņēmēju pelnītspēju un apmierinātību. Augot biznesam, nevajadzētu pavirši izturēties pret franšīzes ņēmēju investīciju atdevi. Viņu mērķis ir attīstīt biznesa iespēju, kas nodrošina vairāk naudas nekā viņi būtu pelnījuši, ja būtu parasti darbinieki uzņēmumā vai atvērtu paši savu biznesu. Ja franšīzes devējs neveltīs uzmanību uz to, cik franšīzes ņēmējs nopelna, var pienākt brīdis, kad samazinās ieinteresēto potenciālo sadarbības partneru skaits. Franšīzes ņēmēji ir apmierinātāki, ja franšīzes devējs viņiem piedāvā apmācības, mārketinga atbalstu un citus pakalpojumus. Tāpat ir vērts viņiem dot ieteikumus veiksmīga biznesa attīstīšanai. Tas palīdzēs audzēt peļņu un slēgt līgumus ar jauniem sadarbības partneriem.

Visbeidzot, noteikti nevajadzētu zaudēt skatu uz pamatbiznesu. Tiklīdz uzņēmējs kļūst par franšīzes devēju, viņa primārais bizness ir pārdot franšīzes. Tomēr vienlaicīgi ir jāturpina stiprināt uzņēmuma zīmols un reputācija, lai audzētu klientu bāzi. Nepieciešams vērst uzmanību uz darbības un sistēmu uzlabošanu, lai uzturētu konkurētspēju. Arī tas palīdzēs atrast jaunus franšīzes ņēmējus.

Evelīna Ozoliņa

Lasīt citus rakstus