Franšīze pasaulē spēlē aizvien lielāku lomu

Franšīze pasaulē ir sevi apliecinājusi kā veiksmīgs un populārs biznesa modelis kopš tās ieviešanas pirms vairākiem gadu desmitiem. Tās izaugsmi veicinājuši trīs aspekti: vēlme paplašināties, nepieciešamība pēc kapitāla, kas veicina izaugsmi un mērķis strādāt ģeogrāfiski plašākās teritorijās. Par panākumiem attīstīt restorāna franšīzes modeli, kāds tas ir pašlaik ir, jāpateicas Rejam Krokam, kurš atklāja McDonalds, kad tas vēl bija mazs hamburgeru kiosks Kalifornijā. Kopš 1950.gada šī biznesa platforma ir kļuvusi ārkārtīgi populāra, un patlaban ir viens no iecienītākajiem un labvēlīgākajiem uzņēmējdarbības modeļiem cilvēku vidū, kuri vēlas saglabāt pašnodarbinātību. Franšīzes koncepcija ir kļuvusi arī starp nozīmīgākajiem un ietekmīgākajiem veidiem biznesa pasaulē, bet, vai tā ir sasniegusi lūzuma punktu? Šajā blogā aplūkosim pašreizējo situāciju franšīzes tirgū un prognozes par nākotni.

Pašreizējais franšīzes biznesa stāvoklis

Mūsdienās šī metode tiek aktīvi izmantota un aizvien biežāk uzņēmumi paplašinās, izmantojot franšīzes koncepciju. Kaut arī aizvien lauvas tiesu franšīzes biznesā veido restorāni ar daudzām tirdzniecības vietām pasaulē, modelis ir iestiepies arī citās nozarēs, sākot no pirmsskolas izglītības iestādēm līdz pat suņu aprūpes biznesam. Kas veicina šāda pozitīva impulsa veidošanos?

Viens no galvenajiem faktoriem ir patērētāju spēcīgā paļaušanās uz zīmola spēku. Franšīze raksturo zīmola varu, nodrošinot ievērojamu reklāmas apjomu, tirgus apgrozījumu un popularitāti klientu vidū. Zīmola atpazīstamība veicina arī lielāku uzticību uzņēmumam. Tā, piemēram, daudzi cilvēki izvēlas pusdienot vietās, kuru zīmols viņiem nav svešs. Cilvēkiem jau iepriekš patīk zināt, kāda veida pārtiku un pakalpojumus gaidīt, un, ņemot vērā, ka zīmols jau ir zināms, līdz ar to tam ir priekšrocības pār nezināmo izvēli. Franšīzes biznesā lielu lomu spēlē uzņēmējdarbības saknes. Liels un augošs cilvēku skaits cenšas vadīt savu biznesu, taču bieži vien ir liela neskaidrība, radot pilnīgi jaunu koncepciju. Savukārt franšīze sniedz iespēju būt pašnodarbinātam, taču vienlaicīgi mazinot neatkarīga biznesa riskus.

Vēl viens svarīgs franšīzes veiksmes stāsta aspekts ir parāda finansēšana. Aizdevēji ir apmierināti ar franšīzes modeli, aizdodot tam jau daudzus gadus, un uztverot to par drošāku biznesu nekā citus, līdz ar to aizdevumu saņemt ir lielāka iespēja. Aizdevēji kreditē ne tikai uzņēmēju, bet individuālu uzņēmumu, kuru balsta liels skaits tirgus dalībnieku, un franšīzes devējs. Tiek prognozēts, ka franšīzes biznesa kopējie apjomi tuvāko gadu laikā pārspēs ekonomikas attīstības tempus, un aktīvi turpināsies jaunu uzņēmumu dibināšana, kā arī aizvien biežāk kompānijas domās par biznesa pārveidi par franšīzi.

Evelīna Ozoliņa

Lasīt citus rakstus