Padziļinātā izpēte pirms franšīzes iegādes

Lielākā daļa cilvēku, kuri apsver franšīzes iegādi, vismaz reizi ir dzirdējuši, ka viņiem sākotnēji jāveic padziļinātā izpēte (due dilligence). Tomēr daudzi cilvēki nezina, ko ietver atbilstoša un kvalitatīva padziļinātā izpēte un nereti eksperti saka, ka bieži vien franšīzes ņēmējs cieš neveiksmi, jo nolīdzis konsultantu par lētu cenu. Tādēļ kāds ietaupīts eiro sākumā var pamatīgi iegriezt nākotnē. Šajā blogā apskatīsim, kas ir padziļinātā izpēte un kurus aspektus nepieciešams izvērtēt, lai nodrošinātu panākumus ilgākā termiņā.

1. Uzklausi ieteikumus.

Viena no būtiskām padziļinātās izpētes sastāvdaļām ir sarunas ar franšīzes devēja bijušajiem un esošajiem franšīzes ņēmējiem. Dažiem franšīzes devējiem ir saraksts ar franšīzes ņēmējiem, kuri var sniegt rekomendācijas. Tiesa gan, tie bieži vien ir veiksmīgākie un apmierinātākie franšīzes ņēmēji sistēmā, tādēļ potenciālajam franšīzes ņēmējam būs jāatrod vēl citi partneri, kas sniedz citu viedokli. Franšīzes ņēmēji var sniegt daudz informācijas, kas ļauj pieņemt pareizo lēmumu attiecībā uz nākotnes sadarbību.

2. Veic salīdzinošo izpēti.

Nereti topošie franšīzes ņēmēji morāli pieķeras vienai konkrētai franšīzei, neizvērtējot citas, taču to vajadzētu darīt. Salīdzinošā analīze ļaus izgaismot konkrētās franšīzes unikālos aspektus, atšķirības no citiem un nodrošinās tālāku ieskatu lēmuma pieņemšanā.

3. Aprēķini sākotnējās investīcijas pats.

Franšīzes devējiem ir jāatklāj informācija un aprēķini par izmaksām, kas radīsies, atverot tirdzniecības vietu un pirmo trīs mēnešu darbības rezultātā. Daži franšīzes devēji nodrošina precīzākus aprēķinus nekā citi, taču jebkurā gadījumā ikvienam franšīzes biznesa kandidātam ir jāveic analīze un aprēķini pašam, lai noteiktu, cik būs jāatvēl sākotnējām investīcijām. Nomas maksas, licencēšanas izmaksas un darbinieku algas ir tikai dažas no izmaksām, kas var atšķirties atkarībā no atrašanās vietas.

4. Nosaki franšīzes pārdošanas speciālistu un brokeru lomu.

Ir būtiski atcerēties, ka, kamēr franšīzes attiecības ir kā papildinājums simbiotiskām attiecībām un no franšīzes ņēmēja panākumiem atkarīgi arī franšīzes devēja rezultāti, franšīze aizvien ir bizness, un daudzi franšīzes devēji centīsies pārdot savu franšīzi, lai piesaistītu franšīzes ņēmējus. Perspektīviem franšīzes ņēmējiem vajadzētu mēģināt tikties ar darbiniekiem un pārdošanas speciālistiem, kuri varētu sniegt pamatinformāciju par franšīzes biznesa nosacījumiem un līgumu.

5. Nosaki, ko ilgtermiņā vēlies iegūt no šīs franšīzes.

Ikvienam potenciālajam franšīzes ņēmējam ir būtiski atcerēties vienu aspektu, kas franšīzes biznesu atšķir no citu neatkarīgu mazo biznesu formām. Tas nāk kopā ar ilgtermiņa apņemšanos sadarboties 5, 10 gadus vai ilgāk, veikt maksājumus un darboties saskaņā ar franšīzes devēja standartiem un specifikācijām. Tādēļ franšīzes ņēmējs nevar tāpat vien izlemt mainīt biznesu, ja viņam kļūst garlaicīgi. Slēdzot veikalu, viņš var palikt parādā franšīzes devējam likvidēšanas zaudējumus vai zaudētos nākotnes maksājumus.

6. Paļaujies uz pieredzi.

Viena lieta, kas potenciālajam franšīzes ņēmējam ir jāpatur prātā, ir tas, ka vienmēr būs kāds, kuram ir atbilstoša pieredze un zināšanas un kurš var palīdzēt ar konsultāciju. Pat ja potenciālajam franšīzes ņēmējam ir pieredze jauna biznesa attīstīšanā un vadīšanā, franšīzes biznesam ir savas atšķirības, ar kurām saskārušies franšīzes nēmēji iepriekš, tādēļ ir vērts ar šiem cilvēkiem parunāt.

7. Izproti un izrunā visus jautājumus, kas attiecas uz franšīzes līgumu.

Daži franšīzes devēji aizvien uzsver, ka nav iespējams mainīt franšīzes līguma nosacījumus, tomēr tas īsti nav taisnība, un perspektīviem franšīzes ņēmējiem aktīvi jāiesaistās sarunās ar franšīzes devēju. Ņemot vērā, ka sadarbība būs ilga, ir būtiski, lai franšīzes ņēmējs saprot franšīzes līguma noteikumus un aizstāv savas intereses.

Evelīna Ozoliņa

Lasīt citus rakstus