Iemesli, kādēļ uzņēmumi pārveido biznesu par franšīzi

Kādēļ kompānijas pārveido savu biznesu par franšīzi?

Viens no acīmredzamākajiem iemesliem ir tas, ka franšīze ļauj kompānijai audzēt biznesu, pilnībā neuzņemoties visu finansiālo risku. Tā vietā, lai investētu jaunā vietā, nolīgtu darbā jaunu menedžeri, izdotu naudu nepieciešamajām būvniecības izmaksām un strādātu pie biznesa izaugsmes jaunajā vietā, franšīzes devējs var kādam citam dot iespēju investēt, savukārt pats – gūt no biznesa jaunajā vietā.

Tomēr bez atbalsta jaunais partneris neiztiks, un nodrošinot atbalstu franšīzes ņēmējam, franšīzes devējs var palielināt izredzes, ka bizness jaunajā vietā noritēs veiksmīgi, kas galu galā atspoguļosies arī viņa bilancē lielāka apgrozījuma un peļņas veidā. Produkta popularizēšana jaunos tirgos franšīzes devējam ļaus gūt ne tikai lielākus ieņēmumus, bet arī veicināt produkta atpazīstamību.

Franšīzes komisijas maksas veido ienākumu plūsmu franšīzes devējam, bet tajā pašā laikā ir arī godīga atlīdzība no franšīzes ņēmēja par tiem labumiem, kurus viņš iegūst no franšīzes devēja un kuriem, biznesu uzsākot savādākā veidā, viņam nebūtu piekļuves. Veiksmīgi franšīzes ņēmēji bieži vien ir daudz naskāki kompānijas izaugsmes veicināšanā nekā uzņēmēji, kurus pilnībā kontrolē mātes kompānija.

Šie izteikumi varētu šķist pārāk optimistiski, tomēr tā nav. Drīzāk tie raksturo to, kādu franšīzes devēju izvēlētos franšīzes ņēmējs. Ja tā nav, tad, iespējams, jāskatās uz citu kompāniju.

Ir vairāki faktori, kuriem jāpievērš uzmanība, izvēloties franšīzi

Sākotnējie maksājumi. Franšīzes ņēmējam ir rūpīgi jāizvērtē franšīzes devēja darbība attiecībā uz sākotnējiem maksājumiem. Nav labi, ja franšīzes devējs akli ievāc sākotnējos maksājumus un slēdz līgumus ar pārāk daudziem franšīzes ņēmējiem vienā teritorijā, jo var pienākt brīdis, kad viņi sāk bankrotēt, jo tirgū ir pārprodukcija. Sākotnējos maksājumus drīzāk vajadzētu uztvert kā franšīzes ņēmēja investīciju apmācībās un turpmākajā atbalstā no franšīzes devēja puses, kā arī sistēmu iegādē un atļaujas iegūšanai izmantot kompānijas zīmolu, kā rezultātā franšīzes ņēmējs var sākt veiksmīgi darboties, pelnīt un dalīt savu peļņu ar franšīzes devēju. Ja tā nenotiek, kompānija nav īsti veiksmīga franšīze.

Regulārie maksājumi. Arī augsti franšīzes regulārie maksājumi var būt brīdinājums domāt par citu uzņēmumu. Parasti franšīzes maksājumi ir vidēji 5-10% apmērā. Ja franšīzes devējs prasa lielākus maksājumus, tam jāatspoguļojas kādu papildus labumu vai pakalpojumu veidā, ko nodrošina potenciālais partneris. Ja tā nav, tik augsti maksājumi var būt tādēļ ka franšīzes ņēmēji nepelna pietiekami, lai franšīzes devējs nopelnītu, saņemot 5-10% no viņu ienākumiem.

Produktu izplatīšanas veids. Ja franšīzes devējs izmanto franšīzes tīklu kā primāro izplatīšanas vietu saviem produktiem, tiem tiešām jābūt labiem. Ja tomēr šķiet, ka tas ir tādēļ, ka franšīzes devējs nespēj savādākā veidā dabūt pietiekamu apgrozījumu, vajadzētu apsvērt citu uzņēmumu.

Evelīna Ozoliņa

Lasīt citus rakstus