Iemesli, kādēļ franšīzes bizness cieš neveiksmi

Runājot par franšīzes biznesu, lielākoties var dzirdēt veiksmes stāstus, tomēr ir gadījumi, kad kaut kas neizdodas. Šajā blogā apskatīsim raksturīgākos iemeslus, kādēļ franšīzes bizness cieš neveiksmi.

1. Biznesa prasmes trūkums.

Bieži vien kā franšīzes biznesa priekšrocība tiek minēta jau pārbaudītā sistēma, kas ietver apmācības, rokasgrāmatas un atbalstu. Tomēr tas var veicināt lielāku paļāvību uz franšīzes devēju, nevis paša zināšanām un prasmēm. Tādēļ, ja, piemēram, franšīzei nepieciešamas spēcīgas pārdošanas prasmes, bet franšīzes ņēmējs nav labs pārdevējs, tas var novest pie neveiksmes.

2. Pienākumu pārvērtēšana.

Sākot franšīzes biznesu, franšīzes ņēmējam jābūt gatavam strādāt smagāk nekā iepriekš. Daži franšīzes ņēmēji uzskata, ka viņu darbs ir atvērt tirdzniecības vietu, kuru pēc tam vadīs kāds cits. Tomēr franšīzes ņēmējam sākotnēji pašam jāiesaistās ikdienas operācijās, pirms viņš nolīgst vadības komandu.

3. Komanda bez pieredzes vai prasmēm.

Nekompetents personāls ir viens no galvenajiem iemesliem, kādēļ franšīzes ņēmējs cieš neveiksmi. Tāpat ar rezultātu varētu nebūt apmierināts arī franšīzes ņēmējs, kas tikai apmāca savus darbiniekus veikt ikdienas darbības, bet neizveido komandu, kam ir būtiski uzņēmuma panākumi.

4. Nepareiza atrašanās vieta.

Daudzi franšīzes ņēmēji nevelta pietiekamu uzmanību tirdzniecības vietai fiziskajai atrašanās vietai.

5. Pārāk augsta nomas maksa.

Nomas maksa ir lielākā fiksētā izdevumu pozīcija ikvienam mazajam biznesam. Tas ir ilgtermiņa līgums, kuru lielākoties nevar mainīt. Lielas nomas maksas var ātri vien kaitēt biznesam.

6. Nepietiekams kapitāls.

Šis ir viens no galvenajiem iemesliem, kādēļ franšīzes ņēmējs cieš neveiksmi. Daudzos gadījumos franšīzes ņēmējs pārāk zemu novērtē kapitāla apmēru, kas nepieciešams, lai sasniegtu pozitīvu naudas plūsmu un sākumposms ir lēns, jo ir pārāk mazs kapitāls. Tādēļ jaunajam franšīzes ņēmējam kārtīgi jāizanalizē viņa finansējuma nepieciešamība un jāizveido rezerves.

7. Lēmums ir vairāk emocionāls nekā pragmatisks.

Dažkārt cilvēks, kam patīk sports un ēdiens, iegādājas sporta bāra konceptu. Tomēr pēc kāda laika viņš saprot, ka viņam nepatīk vadīt restorānu, domāt par izmaksām vai strādāt spēles norises laikā. Līdz ar to pirms biznesa uzsākšanas franšīzes ņēmējam jāsaprot šī biznesa praktiskā puse.

8. Nespēja konkurēt ar citiem uzņēmumiem.

Nereti maksājumi franšīzes devējam ir lielāki nekā, ja uzņēmums nav franšīze. Tādējādi pasliktinās konkurētspēja ar parastu uzņēmumu.

9. Franšīzes devēja atbalsta trūkums.

Franšīzes devējam ir jābūt prasmei sniegt pietiekami lielu atbalstu franšīzes ņēmējam. Ja franšīzes ņēmējs gaida, taču nesaņem vēlamo atbalstu, tas var novest pie neveiksmes.

10. Franšīzes sistēmā ir kļūdas.

Vairāku franšīzes ņēmēju darbība jau ir apdraudēta no sākuma. Franšīzes procesi nav pietiekami labi atspoguļoti, un produktu piegādē ir kļūdas. Veiksmīgam franšīzes uzņēmumam visas sistēmas ir ļoti labi organizētas.

Evelīna Ozoliņa

Lasīt citus rakstus