Franšīzes biznesa konkurētspējas novērtēšana

Tas, ka franšīzes uzņēmums ir izveidojis tīklu, kas veiksmīgi jau darbojas dažādās valstīs vai reģionos, nenozīmē, ka kompānija ar panākumiem strādās jebkurā vietā. Tādēļ pirms franšīzes līguma slēgšanas nepieciešams veltīt laiku konkurētspējas novēretēšanai, lai izvērtētu nozares kopējās tendences un rādītājus, pieprasījumu un konkurenci konkrētajā reģionā, kur franšīzes ņēmējs plānojis veidot šo uzņēmumu. Izvērtējot kopējās sektora tendences, būtu jāņem vērā tādi faktori kā citu kompāniju darbības paplašināšana pēdējo gadu laikā šajā reģionā, pašreizējā tirgus situācija, attīstības prognozes un iespējamie nozari nākotnē ietekmējošie faktori. Būtiski ir pievērst uzmanību gan ekonomiskajiem, gan politiskajiem aspektiem, tāpat arī sociālajai videi un tehnoloģiju attīstībai konkrētajā reģionā. Tāpat pirms franšīzes iegādes vēlams izvērtēt sektora vidējos finanšu rādītājus. Šo informāciju var iegūt, pētot statistikas datus, lasot medijos par līdzīgu uzņēmumu darbību un pieredzi, kā arī izteiktajām prognozēm un izmantojot citus informācijas avotus.

Franšīzes ņēmējam pirms darbības uzsākšanas ieteicams atbildēt uz jautājumu, vai attiecīgā nozare spēs augt nākamo 5-10 gadu laikā.

Pieprasījums pēc preces vai pakalpojuma ir fundamentāls nosacījums turpmākiem biznesa panākumiem šajā segmentā, tādēļ tā analīzei jau sākumā jāpievērš liela nozīme. Lai nodrošinātu veiksmīgu biznesu, ir jāizpēta un jādefinē, kas būs kompānijas klienti. Uzņēmējam jāapraksta mērķa klients, izveidojot tā portretu un nosakot tādus raksturlielumus kā vecums, dzimums, sociālais stāvoklis, izglītība, dzīves vieta un citi. Raksturojot klientu, vēlams apspriesties arī ar franšīzes devēju, jo viņam ir plašāka informācija par preces vai pakalpojuma pircējiem. Pēc tam jāidentificē patērētāju segmenta lielums, atbildot uz jautājumu, cik daudz klientu plānots šajā tirgū apkalpot. Ņemot vērā šo informāciju, tālāk var secināt, vai pieprasījums būs pietiekami liels, lai bizness spētu pelnīt. Tiesa gan, mērķa pircēju eksistence nenozīmē, ka viņi automātiski dosies uz konkrēto uzņēmumu, tādēļ ir jāatbild uz papildus jautājumiem, kas attiecas uz preces iegādes biežumu, pircēju ieradumiem un iemesliem, kādēļ prece tiks pirkta. Tāpat būtiska nozīme ir arī tam, cik tālu atrodas konkurējošā prece un kāda ir konkurentu darbība šajā tirgū. Detalizēta tirgus izpēte prasa speciālas zināšanas un patērē daudz laika, tādēļ ir vērts apsvērt nolīgt tirgus izpētes kompāniju. Tas gan var būt salīdzinoši dārgi, tādēļ pirms tam jāpārliecinās, ka kompānija ir pieredzējusi un par tās pakalpojumiem ir vērts maksāt.

Franšīzes biznesa panākumi ir saistīta ar konkurentu darbību, tādēļ arī tā pirms uzņēmuma atvēršanas ir jāizvērtē, apskatot tādus faktorus kā līdzīgu produktu piedāvājums, uzņēmumu skaits, kas darbojas šajā tirgū, galveno tirgus dalībnieku spēcīgums, konkurentu preču zīmes stiprums un citi.

Evelīna Ozoliņa

Lasīt citus rakstus