Franšīzes biznesa modeļa finansiālā puse

Kā nākotnes neatkarīga uzņēmuma īpašniekiem un potenciālajiem franšīzes ņēmējiem ir svarīgi saprast, kāda ir biznesa finansiālā puse – gan no finansējuma, gan biznesa plānošanas viedokļa.

Biznesa uzsākšana

Jums būs nepieciešams nedaudz kapitāla, ko investēt jūsu izvēlētajā franšīzes biznesā, taču uzreiz nebūs vajadzīgs viss naudas apjoms. Bankas parasti var aizdot līdz pat 70% no izveidotās franšīzes sākotnējām izmaksām, tiesa gan, jaunākām franšīzēm šis īpatsvars var būt vien 50%.

Sākot franšīzes biznesu, jums būs jāmaksā par vairākām pozīcijām, atkarībā no tā, kāda veida biznesu uzsākat. Telpas var būt viens no dārgākajiem izmaksu posteņiem, īpaši, ja nepieciešamas telpas, kas atrodas labā vietā, jo īres izmaksas un likmes var būt augstas. Taču, ja biznesu iespējams veikt no mājām, tad šīs izmaksas nebūs jāsedz.

Citi iespējamie izdevumi var ietvert sākotnējos apgrozāmos līdzekļus, kancelejas preces, datoraprīkojumu vai transportlīdzekļa izmaksas. Daži franšīzes devēji franšīzes komisijā ietvers arī izmaksas par sākotnējām apmācībām un mārketinga kampaņas izdevumus, taču citi – iekasēs par šiem pakalpojumiem atsevišķas maksas.

Franšīzes ņēmējam ir būtiski izprast, kādas būs sākotnējās un kādas – pastāvīgās izmaksas, cik ilgs laiks paies, lai sasniegtu bezzaudējumu punktu, un cik daudz naudas būs nepieciešamas, pirms bizness sāks pelnīt.

Otra svarīga joma, kura būtu jāizprot – cik ilgā laikā izdosies segt sākotnējo ieguldījumu; labs franšīzes devējs sniegs šo informāciju, balstoties uz vēsturisko sniegumu, un par šo ir vērts painteresēties arī pie esošajiem franšīzes ņēmējiem.

Depozīts

Franšīzes devējs varētu lūgt sākumā iemaksāt depozītu, lai franšīzes ņēmējs pierādītu, ka viņa nodomi ir nopietni. Tā lielākoties ir standarta procedūra, taču franšīzes ņēmējam iepriekš jābūt pārliecinātam par nosacījumiem saistībā ar atmaksu un par to, kādus izdevumus varētu atskaitīt no šīm iemaksām.

Biznesa plānošana

Franšīzes ņēmējam ir nepieciešams veikt izpēti, lai saprastu, kur viņš iesaistās un kādu finanšu atdevi iespējams sasniegt. Viens no labākajiem veidiem, kā to izdarīt, ir runāt ar esošajiem franšīzes ņēmējiem un jautāt, vai sākotnējās prognozes bija reālas un kā viņu biznesam patlaban veicas attiecībā pret budžetu.

Ir būtiski koncentrēties uz skaitļiem, lai saprastu, kā bizness darbosies. Jautājumi, kuri būtu jānoskaidro, ir sekojoši:

  • Ja Jūs plānojat konkrētu apgrozījumu, piemēram 150 tūkstošus eiro pirmajā gadā, cik daudz klientu jums katru nedēļu nepieciešams, lai to sasniegtu?
  • Vai pastāv iespēja, ka dažus mēnešus apgrozījums būs ļoti zems?
  • Kā jūs finansējat savas dzīvošanas izmaksas, līdz brīdim, kad franšīze ir pietiekami veiksmīga, lai jūs varētu sākt maksāt sev algu?
  • Ko darīt, ja franšīzes biznesa izaugsme ir pārāk lēna, vai jums ir ārkārtas rīcības plāns?
  • Kāda būs rīcība, ja pārdošanas apjomi ir daudz straujāki nekā sākotnēji prognozēts
Evelīna Ozoliņa

Lasīt citus rakstus